Dzień dobry, stwierdzenie to oznacza, że dana osoba ma sprawność intelektualną na poziomie wyższym niż uznawany za granicę poziom niepełnosprawności intelektualnej. Natomiast poziom ten może być bliski tej granicy, dlatego dziecko może mieć trudności w nauce, w codziennym funkcjonowaniu, adaptacji społecznej. Jego sprawność intelektualna jest wyższa niż u osób z niepełnosprawnością, ale może nadal wymagać wsparcia w niektórych obszarach życia.
Rozumiem, że ten zapis w diagnozie może być niejasny i budzić niepokój. Postaram się to wyjaśnić.
Określenie „sprawność intelektualna kształtuje się na poziomie powyżej pogranicza niepełnosprawności intelektualnej” oznacza, że u dziecka stwierdzono poziom inteligencji, który znajduje się nieco powyżej progu, który uznawany jest za granicę niepełnosprawności intelektualnej.
Niepełnosprawność intelektualna jest zwykle diagnozowana, gdy iloraz inteligencji (IQ) mieści się poniżej określonego poziomu (najczęściej poniżej 70). Jeśli wynik jest wyższy, ale nadal zbliżony do tej granicy, może być określany jako „powyżej pogranicza”.
Oznacza to, że dziecko może mieć trudności w niektórych obszarach funkcjonowania intelektualnego, takich jak nauka, myślenie abstrakcyjne czy rozwiązywanie problemów, ale nie spełnia kryteriów formalnej niepełnosprawności intelektualnej.
Taka diagnoza wskazuje na konieczność wsparcia dziecka w nauce i codziennych czynnościach, aby mogło rozwijać swoje umiejętności i osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości. Ważne jest, aby współpracować z psychologiem, pedagogiem i nauczycielami, aby dostosować metody nauczania do potrzeb dziecka.
Jeśli masz dodatkowe pytania lub potrzebujesz bardziej szczegółowych informacji, warto skonsultować się z psychologiem, który przeprowadził badanie, aby wyjaśnił szczegóły diagnozy i zaproponował dalsze kroki wspierające rozwój dziecka.
Pozdrawiam,
Kornel Miszk