Left Arrowwróć do obszarów pomocy

ADHD – objawy, rozpoznanie, diagnoza i leczenie

ADHD to powszechne zaburzenie neurorozwojowe wpływające na koncentrację i aktywność. Wpływa na codzienne funkcjonowanie w szkole, pracy i relacjach społecznych. Poznaj objawy, metody diagnozy i sposoby radzenia sobie z tym zaburzeniem.

ADHD Hero
Explanation default

Czym jest ADHD?

ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) to złożone zaburzenie neurorozwojowe, wpływające na zdolność koncentracji, kontrolę impulsów i poziom aktywności. Dotyka ono zarówno dzieci, jak i dorosłych, znacząco oddziałując na ich codzienne funkcjonowanie. Szacuje się, że ADHD występuje u 3-5% populacji na świecie, co czyni je jednym z najczęstszych zaburzeń psychicznych.

Osoby z ADHD często doświadczają trudności w różnych obszarach życia. U dzieci manifestuje się to głównie poprzez problemy w nauce i relacjach z rówieśnikami, podczas gdy dorośli najczęściej borykają się z kłopotami z organizacją czasu, zarządzaniem zadaniami i utrzymywaniem stabilnych relacji interpersonalnych. Wynikiem tych trudności często jest niska samoocena i trudności w radzeniu sobie ze stresem, co może mieć długotrwały wpływ na jakość życia.

Warto podkreślić, że ADHD nie jest wynikiem lenistwa czy braku dyscypliny, ale realnym zaburzeniem neurologicznym, które wymaga odpowiedniej diagnozy i wsparcia. Osoby z ADHD często mają wiele predyspozycji do cech, takich jak kreatywność czy umiejętność szybkiego myślenia, które przy odpowiednim wsparciu mogą stać się ich zasobami.

Jakie są objawy ADHD?

ADHD charakteryzuje się szerokim spektrum objawów, które mogą znacząco wpływać na codzienne funkcjonowanie. Powszechnie występujące symptomy to impulsywność, trudności w skupieniu uwagi oraz problemy z kontrolowaniem poziomu aktywności. Objawy mogą się różnić w zależności od wieku i indywidualnych cech osoby. Osoby z ADHD często doświadczają:

Smutek

Trudność w organizacji zadań

Osoby z ADHD często zmagają się z planowaniem, ustalaniem priorytetów i dotrzymywaniem terminów
Smutek

Problemy z zarządzaniem czasem

Częste spóźnienia, trudności w oszacowaniu czasu potrzebnego na zadania i nieumiejętność trzymania się harmonogramu.
Smutek

Tendencja do łatwego rozpraszania

Nawet drobne bodźce z otoczenia potrafią zakłócić koncentrację, sprawiając, że trudno jest skupić się na jednym zadaniu.
Smutek

Trudność w nawiązywaniu kontaktów

Impulsywność w zachowaniu i problemy z aktywnym słuchaniem, utrudniają budowanie trwałych więzi i efektywną komunikację.

Jakie są różnice w objawach u dzieci i dorosłych?

ADHD manifestuje się różnie na różnych etapach życia. Podczas gdy u dzieci dominuje wyraźna nadpobudliwość i impulsywność, u dorosłych zaburzenie może przybierać bardziej subtelne formy, wpływając głównie na organizację i relacje społeczne. Poznaj charakterystyczne objawy ADHD w różnych grupach wiekowych.

U dzieci: najczęściej obserwuje się wyraźną nadpobudliwość, impulsywność oraz problemy z koncentracją. Charakterystyczne są również trudności w szkole i w relacjach z rówieśnikami, problemy z siedzeniem w ławce, częste przerywanie innym oraz trudności z wykonywaniem poleceń. 

U dorosłych: objawy są zwykle mniej widoczne, ale nadal znacząco wpływają na codzienne funkcjonowanie. Dorośli z ADHD często zmagają się z problemami z organizacją, trudnościami w zarządzaniu czasem oraz problemami z utrzymywaniem uwagi na zadaniach. Szczególnie widoczne jest to w pracy, zwłaszcza przy projektach wymagających długotrwałej koncentracji, a w relacjach interpersonalnych osoby te często są postrzegane jako chaotyczne lub nieodpowiedzialne.

ADHD – co mówią statystyki?

Najnowsze badania wskazują, że ADHD dotyka około 10% dzieci i młodzieży w wieku 4-17 lat w Stanach Zjednoczonych. U dorosłych częstość występowania ADHD szacuje się na około 3-4% populacji. Zaobserwowano wzrost diagnoz ADHD wśród dorosłych o 15% między 2020 a 2023 rokiem, po wcześniejszym spadku o 11% w latach 2016-2020. Badania wykazały również, że osoby z ADHD mają średnio krótszą oczekiwaną długość życia - o około 7-9 lat w porównaniu do osób bez tego zaburzenia.

Dlaczego warto leczyć ADHD u specjalisty?

  • Specjalista posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie, aby postawić precyzyjną diagnozę i zaproponować skuteczne leczenie;

  • Kompleksowe podejście specjalisty uwzględnia nie tylko leczenie farmakologiczne, ale także terapię behawioralną i wsparcie psychologiczne;

  • Leczenie pod opieką specjalisty zmniejsza ryzyko powikłań i chorób współistniejących, takich jak depresja czy zaburzenia lękowe;

  • Specjalista może dostosować plan leczenia do indywidualnych potrzeb pacjenta, co zwiększa szanse na poprawę jakości życia i funkcjonowania w różnych obszarach.

ADHD Statistics

Specjaliści pracujący z osobami ADHD

Szukasz wsparcia w ADHD? Poznaj naszych terapeutów! To doświadczeni specjaliści, którzy wiedzą, jak pomóc Ci lepiej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. Pracują sprawdzonymi metodami i rozumieją, z czym się zmagasz. Pomogą Ci znaleźć skuteczne rozwiązania i lepiej zarządzać swoim ADHD.

Kamila Szulc

Kamila Szulc

Psycholożka
Magdalena Żukowska

Magdalena Żukowska

Psycholożka
Weronika Wrońska

Weronika Wrońska

Psycholożka
Jakub Redo

Jakub Redo

Psycholog
Marta Staszczyk

Marta Staszczyk

Psycholożka
Malgorzata Smykiewicz

Malgorzata Smykiewicz

Psychoterapeutka

Nie wiesz, jak wybrać psychologa?

Skorzystaj z naszego Formularza, który zaproponuje Ci specjalistów na miarę Twoich potrzeb i możliwości.

Najczęstsze pytania dotyczące ADHD

Zebraliśmy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące ADHD, które pomogą lepiej zrozumieć specyfikę tego zaburzenia oraz możliwości uzyskania profesjonalnej pomocy. Odpowiedzi opracowaliśmy z doświadczonymi psychoterapeutami i psychiatrami specjalizującymi się w leczeniu ADHD:

ADHD jest zaburzeniem neurorozwojowym, którego przyczyny są złożone i wieloczynnikowe. Badania naukowe wskazują na silne podłoże genetyczne – dziedziczność ADHD szacuje się na poziomie 70-90%, co oznacza, że dzieci rodziców z ADHD mają znacznie większe ryzyko wystąpienia tego zaburzenia. 

U podstaw ADHD leżą nieprawidłowości w funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego, gdzie poszczególne struktury mózgu rozwijają się w nierównomiernym tempie. Istotną rolę odgrywają również czynniki środowiskowe działające w okresie płodowym i okołoporodowym, takie jak ekspozycja na alkohol i tytoń w czasie ciąży, niedotlenienie okołoporodowe czy niska waga urodzeniowa. 

Badania wskazują także na zaburzenia w poziomie neuroprzekaźników w mózgu, szczególnie dopaminy i noradrenaliny. Warto podkreślić, że samo wystąpienie pojedynczego czynnika ryzyka nie musi prowadzić do rozwoju ADHD – zazwyczaj jest to kombinacja różnych czynników genetycznych i środowiskowych

ADHD i spektrum autyzmu to dwa odrębne zaburzenia neurorozwojowe, choć często współwystępują ze sobą. Ponad połowa osób ze zdiagnozowanym autyzmem wykazuje również objawy ADHD, a około 25% dzieci z ADHD ma pewne cechy charakterystyczne dla spektrum autyzmu. 

Mimo podobieństw w niektórych objawach, jak trudności z koncentracją czy wyzwania w relacjach społecznych, są to dwa różne stany. Kluczowa różnica polega na tym, że osoby z ADHD zazwyczaj posiadają wiedzę społeczną potrzebną do nawiązywania przyjaźni, podczas gdy osoby w spektrum mogą mieć z tym fundamentalne trudności.

Osoby z ADHD są szczególnie wrażliwe na różne sytuacje i bodźce, które mogą wywoływać u nich silną frustrację. Najbardziej denerwujące są dla nich monotonne i powtarzalne zadania, które wymagają długotrwałej koncentracji bez widocznych efektów. 

Szczególnie trudne są sytuacje wymagające siedzenia w jednym miejscu przez dłuższy czas, co wywołuje wewnętrzny niepokój i napięcie. Osoby z ADHD mają również niską tolerancję na nudę i łatwo się zniechęcają w obliczu trudności. Dodatkowo, frustrację wywołują możliwe problemy z organizacją czasu, częste spóźnienia i gubienie rzeczy.

Nieleczone ADHD może mieć poważne konsekwencje w wielu obszarach życia. W sferze zawodowej prowadzi do częstych zmian pracy, trudności w realizacji powierzonych zadań czy bezrobocia. W obszarze zdrowia psychicznego zwiększa ryzyko rozwoju depresji, zaburzeń lękowych i uzależnień. Osoby z nieleczonym ADHD są bardziej narażone na wypadki komunikacyjne i konflikty z prawem. 

W życiu osobistym doświadczają trudności w utrzymywaniu stabilnych relacji interpersonalnych i często mają problemy z samooceną. Badania wskazują również na zwiększone ryzyko prób samobójczych, szczególnie u osób z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi. Nieleczone ADHD wpływa także na osiągnięcia edukacyjne - osoby dotknięte tym zaburzeniem często nie wykorzystują swojego potencjału intelektualnego i mają trudności z ukończeniem rozpoczętej edukacji.

ADHD występuje w trzech głównych podtypach, które różnią się dominującymi objawami i sposobem ich manifestacji. Typ z przewagą zaburzeń uwagi (ADHD-I) charakteryzuje się głównie trudnościami z koncentracją, organizacją zadań i tendencją do rozpraszania się, będąc najczęściej diagnozowanym typem u dorosłych i kobiet10. 

Typ z przewagą nadpobudliwości-impulsywności (ADHD-H) objawia się przede wszystkim nadmierną aktywnością, trudnościami z zachowaniem spokoju i impulsywnymi zachowaniami, występując najczęściej u dzieci w wieku przedszkolnym. 

Typ mieszany (ADHD-C) jest najczęściej diagnozowaną formą ADHD, łączącą objawy obu poprzednich typów, gdzie występują zarówno problemy z uwagą, jak i nadpobudliwość. Warto podkreślić, że objawy ADHD mogą się zmieniać w czasie – osoba może prezentować różne podtypy na różnych etapach życia. Dla postawienia diagnozy ADHD kluczowe jest występowanie objawów przez co najmniej 6 miesięcy w co najmniej dwóch różnych środowiskach, takich jak dom, szkoła czy praca.

ADHD rzadko występuje jako pojedyncze zaburzenie – badania wskazują, że 60-90% osób z ADHD zmaga się z przynajmniej jednym dodatkowym zaburzeniem psychicznym. Najczęstsze współwystępujące stany to zaburzenia lękowe (występujące u około 30% dzieci i ponad 50% dorosłych), depresja (dotykająca 14% dzieci i 47% dorosłych z ADHD), oraz zaburzenia zachowania. 

U dzieci z ADHD często diagnozuje się również zaburzenia uczenia się (45%), zaburzenia zachowania (27%) oraz problemy z mową (12%). Obecność dodatkowych zaburzeń znacząco komplikuje proces diagnostyczny i terapeutyczny, wymagając bardziej kompleksowego podejścia do leczenia. Szczególnie istotne jest wczesne rozpoznanie współwystępujących zaburzeń, ponieważ ich obecność może prowadzić do cięższego przebiegu ADHD, wcześniejszego początku objawów oraz większych trudności w przestrzeganiu zaleceń terapeutycznych.

Masz więcej pytań lub wątpliwości na temat ADHD?

Masz pytania o ADHD? Nie wiesz, jak sobie poradzić z codziennymi wyzwaniami? A może szukasz szybkiej, konkretnej odpowiedzi? Nasz chat jest dla Ciebie! Działa całą dobę, jest w pełni anonimowy i od razu odpowiada na Twoje pytania. Używamy prostego języka i dajemy praktyczne wskazówki, które naprawdę pomagają. Po prostu napisz swoje pytanie – nasz system został stworzony przez ekspertów i zawsze służy pomocą.

Dodatkowe materiały

Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź naszego Bloga, a także Forum Psychologiczne! Znajdziesz tam merytoryczne artykuły, odpowiedzi Specjalistów_ek, praktyczne przykłady i wskazówki oraz wiele inspiracji.

ADHD na studiach medycznych: jak się uczyć, planować naukę i radzić sobie z presją

Dzień dobry, Jestem studentką pierwszego roku medycyny, mam 19 lat i ADHD (zdiagnozowane od niedawna). Jestem też kinestetykiem i w dużo mniejszym stopniu wzrokowcem. 

1. Czy uczelnie medyczne mają jakieś dostosowania dla takich ludzi jak ja? Jak tak, to jakie konkretnie i w czym mogą mi one pomóc, patrząc na to, jak działa ADHD? 

2. Jak powinnam się uczyć teorii (której ze względu na specyfikę studiów jest niesamowicie dużo) biorąc pod uwagę moje zaburzenie i styl nauki? 

3. Jak powinnam planować naukę? I jak przygotowywać się do egzaminów? 

4. Co robić, aby moje predyspozycje niepasujące do typowego akademickiego środowiska nie zaburzały mojej samooceny i motywacji do pracy? 

5. Jak radzić sobie z ludźmi, którzy po zdaniu dobrze paru egzaminów na krzyż uważają, że są już profesorami? Czuję, że każda normalna rozmowa, którą zaczynam przeradza się w rywalizację - np. mówię "Masakra, uczyłam się tego mega długo, a i tak niewiele pamiętam" —> odpowiedź: " a ja to się zaczęłam uczyć dzisiaj i wszystko pamiętam hahah" (widać, że to nie było dzisiaj, ta osoba ma tabun notatek i pamięta najmniejsze szczegóły) Mogłabym ich olać, ale problemem jest to, że automatycznie się wtedy denerwuję i zniechęcam, a wtedy uczy mi się dużo gorzej (i to jest DUŻO większe nasilenie niż u neurotypowej osoby, bo znacznie utrudnia mi, a czasem nawet uniemożliwia wejście w hiperfokus). 

6. Jeżeli to nie jest odpowiednie miejsce do zadawania części tych pytań- gdzie je zadać? 

7. Jak określić, że leki (Medikinet 15mg brane na 2 razy- 5 mg rano i 10 mg po południu) działają już w pełni dobrze? 

Widzę dużą poprawę, ale wciąż jestem pełna energii, zapominam, co przed chwilą chciałam zrobić, nie koncentruję się wciąż tak mocno, jakbym chciała. Chociaż jest lepiej odnośnie do tego, co było. Otoczenie tzn. rodzina też widzi ogromną poprawę mojego zachowania. 

8. Czy są może jakieś zabierające mało czasu hobby, które pomagają osobom z ADHD docenić siebie, uspokoić silne emocje, które takowe osoby odczuwają i wyciszyć się? Może też zdobyć uznanie ze strony otoczenia i rówieśników? 

Dziękuję z góry za odpowiedź na moją niemałą (hah) liczbę pytań. Zależy mi mocno na medycynie, bo pasjonują mnie nauki z zakresu neurologii, neurochirurgii, psychiatrii i endokrynologii i obszar badań, który się nazywa psychoneuroendokrynologia. Niezbyt widzę siebie gdziekolwiek indziej.

Bezpłatna konsultacja ADHD

Masz wątpliwości, czy potrzebujesz wsparcia? Oferujemy darmową pierwszą konsultację ze specjalistą od ADHD. Zero zobowiązań, zero stresu - po prostu szczera rozmowa o Twoich wyzwaniach.

Kiedy warto się zgłosić?

    1
  1. Chaos w codziennym życiu -  Gdy ciągle gubisz rzeczy, spóźniasz się, masz problem z organizacją zadań

  2. 2
  3. Problemy z koncentracją - Trudno Ci się skupić, często zapominasz o ważnych sprawach

  4. 3
  5. Przytłoczenie emocjami - Czujesz się przytłoczony, masz huśtawki nastrojów, reagujesz impulsywnie

  6. 4
  7. Trudności w pracy lub szkole - Nie możesz się zorganizować, terminy Cię przytłaczają 

Chcesz porozmawiać? Umów się już teraz - zrób pierwszy krok! 👋

Bibliografia

    1
  1. Peterson, B. et al. (2024). Tools for the Diagnosis of ADHD in Children and Adolescents: A Systematic Review. Pediatrics: https://publications.aap.org/journal-blogs/blog/28575/What-Works-Best-for-ADHD-Diagnosis-and-Treatment

  2. 2
  3. Peterson, B. et al. (2024). Treatments for ADHD in Children and Adolescents: A Systematic Review. Pediatrics: https://publications.aap.org/journal-blogs/blog/28575/What-Works-Best-for-ADHD-Diagnosis-and-Treatment

  4. 3
  5. Sonuga-Barke, E. et al. (2022). Annual Research Review: Perspectives on Progress in ADHD Science: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10023337/

Karolina Sadłowska - zdjęcie
BadgeCheckIconZweryfikowano treść

Karolina Sadłowska

Powyższe informacje nie zastępują kontaktu z lekarzem

Zobacz, którzy specjaliści udostępniają bezpłatne konsultacje psychologiczne i łatwo umów pierwszą wizytę.