Darmowy test na spektrum autyzmu (AQ)

Test AQ to narzędzie przesiewowe, które pomaga ocenić, czy dana osoba może wykazywać cechy ze spektrum autyzmu. Składa się z 50 pytań dotyczących stylu myślenia, komunikacji i funkcjonowania społecznego. Wynik może sugerować potrzebę konsultacji.

spektrum autyzmu
Explanation default

Czym jest spektrum autyzmu?

Spektrum autyzmu to złożone zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na sposób komunikacji i budowania relacji z innymi ludźmi, wewnętrzne postrzeganie świata, jak i również na uwarunkowania biofizjologiczne, takie jak wrażliwość na bodźce. Osoby ze spektrum autyzmu często doświadczają trudności w rozumieniu sygnałów społecznych, komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz w dostosowywaniu się do zmian w otoczeniu. Charakterystyczne są również przywiązanie do rutyny i intensywne, często wąskie zainteresowania w konkretnych dziedzinach.

Na powstanie zaburzeń ze spektrum autyzmu wpływają zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe. W okresie prenatalnym szczególne znaczenie mają zanieczyszczenie środowiska, palenie tytoniu, infekcje i choroby wirusowe osoby ciężarnej, a także niektóre leki przez nią przyjmowane.

Spektrum autyzmu jest bardzo szerokie – od osób potrzebujących znacznego wsparcia po te funkcjonujące niemal całkowicie samodzielnie. Każda osoba w spektrum jest inna i może prezentować różne kombinacje objawów o różnym nasileniu. Przykładowo, są osoby ze spektrum autyzmu funkcjonujące na bardzo wysokim poziomie w pracy, sferze relacyjnej i seksualnej, ale mogą odczuwać trudności w doświadczaniu bodźców - przejawiać nadwrażliwość na hałas czy intensywne światło.

Sprawdź, czy masz spektrum autyzmu - wypełnij bezpłatny test online

Autism Quotient (AQ) to test przesiewowy opracowany przez prof. Simona Baron-Cohena i jego zespół z Autism Research Centre na Uniwersytecie w Cambridge. Został stworzony z myślą o osobach dorosłych, które podejrzewają u siebie cechy ze spektrum autyzmu, takie jak trudności w relacjach społecznych, sztywne wzorce myślenia, czy nadwrażliwość sensoryczna.

Jak działa test AQ?

Kwestionariusz AQ składa się z 50 pytań dotyczących preferencji, zachowań społecznych, komunikacji i stylu myślenia. Na każde pytanie należy udzielić odpowiedzi w skali od „zdecydowanie się zgadzam” do „zdecydowanie się nie zgadzam”. Wypełnienie testu zajmuje około 10 minut. Wynik może wskazać, czy warto rozważyć konsultację ze Specjalistą w celu głębszej diagnostyki. Test nie zastępuje oceny medycznej, lecz stanowi narzędzie wspierające wczesne rozpoznawanie spektrum autyzmu u dorosłych.

Bibliografia:

S. Baron-Cohen, S. Wheelwright, R. Skinner, J. Martin & E. Clubley (1993-2001). The Autism-Spectrum Quotient (AQ), Autism Research Centre, University of Cambridge, UK; (J Autism Dev Disord, 2001, 31: 5-17); (Wersja polska: E. Pisula (2010), Uniwersytet Warszawski, Wydział Psychologii, Email: ewa.pisula@psych.uw.edu.pl; A. Rynkiewicz, I. Łucka (2010), Gdański Uniwersytet Medyczny, Klinika Psychiatrii Rozwojowej, Zaburzeń Psychotycznych i Wieku Podeszłego, Oddział Dziecięco-Młodzieżowy, Email: kpsych@gumed.edu.pl)

1. Wolę robić coś razem z innymi niż samemu.
2. Wolę wykonywać czynności zawsze w ten sam sposób.
3. Gdy próbuję sobie coś wyobrazić, bez trudności potrafię stworzyć w umyśle obraz tego.
4. Często jestem czymś tak bardzo pochłonięty_a, że zapominam o innych sprawach.
5. Często zauważam nawet ciche dźwięki, których inni nie słyszą.
6. Zwykle zauważam numery tablic samochodów lub podobne ciągi informacji.
7. Inni ludzie często mówią mi, że to, co powiedziałem_am było niegrzeczne, chociaż ja tego nie dostrzegam.
8. Kiedy czytam jakąś historię, mogę z łatwością wyobrazić sobie jej bohaterów.
9. Fascynują mnie daty.
10. Będąc w grupie, potrafię z łatwością śledzić rozmowy kilku osób równocześnie.
11. Dobrze się czuję, będąc z innymi ludźmi.
12. Mam tendencję do dostrzegania szczegółów, których inni nie widzą.
13. Wolę raczej pójść do biblioteki niż na zabawę.
14. Z łatwością wymyślam rozmaite historie.
15. Bardziej pociągają mnie ludzie niż rzeczy.
16. Mam wyraźnie określone zainteresowania i złości mnie, kiedy nie mogę ich realizować.
17. Lubię towarzyskie pogaduszki.
18. Kiedy coś mówię, innym ludziom nie zawsze łatwo jest coś wtrącić.
19. Fascynują mnie liczby.
20. Kiedy czytam jakąś opowieść, trudno mi odgadnąć intencje jej bohaterów.
21. Czytanie beletrystyki (literatury pięknej, prozy fabularnej, np. powieści opowiadania, nowele o charakterze rozrywkowym) nie sprawia mi przyjemności.
22. Nawiązywanie nowych przyjaźni sprawia mi trudność.
23. Nieustannie zauważam, że różne rzeczy układają się według powtarzających się schematów, wzorów.
24. Wolałbym_ałabym raczej pójść do teatru niż do muzeum.
25. Nie denerwuje mnie, gdy mój codzienny rozkład zajęć zostaje zakłócony.
26. Często zauważam, że nie wiem, jak podtrzymać rozmowę.
27. Z łatwością odczytuję treści zawarte między wierszami, gdy ktoś do mnie mówi.
28. Zwykle koncentruję się bardziej na całym obrazie niż na drobnych szczegółach.
29. Nie jestem zbyt dobry_a w zapamiętywaniu numerów telefonów.
30. Zwykle nie zauważam drobnych zmian w jakiejś sytuacji lub w czyimś wyglądzie.
31. Potrafię zauważyć, że osoba, która mnie słucha staje się znudzona.
32. Potrafię robić kilka rzeczy równocześnie.
33. Gdy rozmawiam przez telefon, nie jestem pewny_a, kiedy nadchodzi moja kolej, żeby mówić.
34. Lubię robić różne rzeczy spontanicznie.
35. Często jako ostatni_a rozumiem sens dowcipu.
36. Potrafię z łatwością odgadnąć, co ktoś myśli lub czuje, po prostu patrząc na jego twarz.
37. Potrafię bardzo szybko powrócić do czynności, którą coś mi przerwało.
38. Dobrze sobie radzę z towarzyskimi pogaduszkami.
39. Ludzie często zwracają mi uwagę, że nieustannie mówię na ten sam temat.
40. Kiedy byłem_am mały_a, przyjemność sprawiały mi zabawy z innymi dziećmi, w których trzeba było coś udawać.
41. Lubię zbierać informacje na temat kategorii, do których należą różne rzeczy (np. marek samochodów, gatunków ptaków, rodzajów pociągów, roślin i innych).
42. Trudno jest mi wyobrazić sobie, jakby to było być kimś innym.
43. Lubię starannie planować wszelkie zajęcia, w jakich biorę udział.
44. Lubię spotkania towarzyskie.
45. Rozpoznawanie intencji innych ludzi sprawia mi trudność.
46. Nowe sytuacje wywołują we mnie niepokój.
47. Lubię poznawać nowych ludzi.
48. Jestem dobrym dyplomatą.
49. Nie jestem zbyt dobry_a w zapamiętywaniu dat urodzin innych osób.
50. Z łatwością bawię się z dziećmi w zabawy wymagające udawania.