Czemu czterolatek przeklina?
Agnieszka
Daniel Kampa
Dzień dobry Pani Agnieszko.
W celu odpowiedzi na Pani pytanie należałoby przybliżyć zachowanie dziecka. W jakich okolicznościach dochodzi do przeklinania, jak długo trwa ten problem, czy dostrzega Pani jakieś inne podobne problemy w zachowaniu dziecka? Przyczyny takiego zachowania mogą być różne często są one częścią naturalnego rozwoju dziecka i nie należy obawiać się długofalowych negatywnych skutków.
Do najczęściej pojawiających się powodów takiego zachowania należy np. rozwój emocjonalny i chęć decydowania o własnych czynach. Dziecko na pewnym etapie rozwoju odczuwa naturalną potrzebę decydowania o sobie i swoim zachowaniu. Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się również regulować emocje i wyrażać je w odpowiedni sposób. Mogą to robić między innymi za pomocą przeklinania.
Czasami przeklinanie wynika również z chęci zwrócenia na siebie uwagi. Jeśli przeklinanie dziecka wywołuje silną reakcje dorosłych dziecko może wykorzystywać tę metodę do nawiązania kontaktu z opiekunem.
Takie zachowanie może być również efektem rozwijających się zaburzeń, natomiast jest to stosunkowo rzadko pojawiający się powód, dlatego też w pierwszej kolejności przyczyn należy upatrywać w wyżej wspominanych przyczynach.
Przede wszystkim ważne jest zrozumienie kontekstu w jakim pojawiają się przekleństwa u dziecka, tzn w jakich sytuacjach do tego dochodzi, czy jest to reakcja spontaniczna np na stres lub frustrację.
Naturalnie należy nie narażać dziecka na słuchanie przekleństw oraz poświęcić czas na spokojną wyjaśniającą rozmowę, często przeprowadzaną wiele razy. Jeśli zachowanie dziecka podyktowane jest chęcią wyrażenia i rozładowania emocji, należy nauczyć je nowych zastępczych form wyrażania ich oraz regulacji.
Pozdrawiam serdecznie
Daniel Kampa
Krystian Pasieczny
Dzień dobry. Być może wiąże się to z tym, że dziecko w ten sposób zaspokaja potrzebę uwagi i “czułości”. Proszę się zastanowić czy kiedy dziecko przeklina nie jest to jedyny moment, kiedy poświęcają mu Państwo 100% swojej uwagi. Oczywiście mogą być też inne powody, ale ten wydaje się najczęstszy.
Pozdrawiam serdecznie Krystian Pasieczny
Anna Gwoździewicz
Witaj Agnieszko,
przedszkolaki uczą się zachowań głównie przez naśladowanie oraz modelowanie dorosłych i innych dzieci. Jeśli słyszą przekleństwa w domu, w przedszkolu czy w internecie (mając dostęp do różnych filmików na Tik-Toku czy YouTube), mogą zacząć je powtarzać, nie zawsze rozumiejąc ich pełnego kontekstu. Dzieci w tym wieku nie zawsze rozumieją, dlaczego pewne słowa są niewłaściwe i jakie mają konsekwencje społeczne.
Przekleństwa mogą być używane także przez dzieci jako sposób na przyciągnięcie uwagi rodziców lub opiekunów. Nawet negatywna reakcja dorosłych (np. krzyk, zabranie jakiejś przyjemności) może być dla dziecka rodzajem pozytywnego wzmocnienia (w końcu ktoś je zauważył, coś powiedział, coś zrobił). W tym wieku dzieci także testują różne słowa i ich efekty. Przekleństwa mogą być dla nich ciekawym narzędziem do zobaczenia, jak zareagują inni, jak daleko postawiona jest granica, czy to rzeczywiście „brzydkie” słowa. Czasem może się zdarzyć, że dziecko używa przekleństw, gdy jest zdenerwowane, sfrustrowane lub nie potrafi wyrazić swoich emocji w inny sposób. Choć dziecko może nie znać lub nie rozumieć znaczenia przekleństwa, wie że jest to słowo używane w określonych sytuacjach, np. kiedy rodzic się denerwuje (dziecko widzi, słyszy, obserwuje).
W sytuacji, kiedy dziecko wypowiada przekleństwo, staraj się reagować spokojnie i nie przejmować się zbytnio – przesadne reakcje mogą sprawić, że dziecko uzna to za sposób na zwrócenie na siebie uwagi („jak tak robię, to dużo do mnie mówią, mają dla mnie czas, a więc przeklinanie działa”). W prosty sposób wyjaśnij dziecku, że pewne słowa są niewłaściwe i mogą sprawiać przykrość innym, np.:
„Czasami są słowa, które mogą sprawić, że inni ludzie będą się czuć źle lub smutni. Brzydkie słowa to takie, które są niegrzeczne i mogą ranić uczucia innych osób. Chcemy, żeby każdy czuł się dobrze i szczęśliwy, więc używamy ładnych słów, które są miłe i uprzejme. Zamiast używać przekleństw, gdy jesteś zły, możesz używać innych słów, które są miłe i pomagają nam rozmawiać o tym, co czujesz. Na przykład, możesz powiedzieć 'Jestem zdenerwowany' lub 'Chciałbym, żeby to było inaczej'. Pomogę ci znaleźć słowa, które będą lepsze.”
Przede wszystkim modeluj właściwe zachowanie, staraj się unikać używania przekleństw w obecności dziecka i pokaż mu, jak można wyrażać swoje emocje w sposób bardziej konstruktywny (np. rysowanie, wykrzyczenie, rzucanie poduszką). Upewnij się, że dziecko nie ma kontaktu z przekleństwami w mediach, że nie ogląda treści nieadekwatnych do swojego wieku. Mówienie, że tylko dorośli mogą przeklinać przyniesie odwrotny skutek – mówiąc, że coś jest dla dorosłych, robimy tylko reklamę tego zachowania (jak coś jest niedostępne, zakazane, musi być w oczach dziecka bardzo atrakcyjne). Ważna jest także konsekwencja rodzicielska – jeśli raz śmiejemy się z przekleństwa dziecka (sepleniący pod nosem 4-latek może być przecież zabawny), a na drugi raz karzemy dziecko, nie będzie miało ono jasności czy jego zachowanie jest złe, skoro wcześniej było nagradzane (np. śmiechem rodziców).
Bajki opowiadane dziecku, np. na dobranoc, są świetnym sposobem modelowania pożądanego zachowania. Do zwykłej bajki wystarczy wpleść sytuację, w której dziecko, które przeklinało, ominęła nagroda lub też bohater opowiadania przeklinając, sprawił przykrość mamie i było mu z tego powodu bardzo przykro.
Także nagradzanie dziecka za tydzień bez przeklinania może być skutecznym sposobem na pozytywne wzmocnienie i zachęcenie do używania uprzejmego języka:
- stwórz prosty kalendarz, na którym będziecie zaznaczać każdy dzień bez używania przekleństw (można użyć kolorowych naklejek lub stempelków, aby wizualnie zobaczyć postępy)
- na koniec każdego dnia wspólnie oceniajcie, czy udało się przestrzegać zasady (jeśli tak, możesz dodać: „Dzisiaj było świetnie! Używałeś ładnych słów przez cały dzień.”, jeśli nie, powiedz: „Dziś pojawiło się brzydkie słowo, ale jutro jest nowy dzień i na pewno lepiej się postarasz”)
- codziennie chwal dziecko za starania i postępy; nawet jeśli nie uda się w pełni uniknąć przekleństw, doceniaj wysiłki i zauważaj pozytywne zmiany; przypominaj o celach i wspieraj je w trudnych momentach; możesz przypomnieć o nagrodzie i pozytywnych skutkach używania ładnych słów
- po tygodniu sprawdź razem z dzieckiem, jak poszło – jeśli dziecko przestrzegało zasad przez cały tydzień, czas na wręczenie nagrody
- możesz zorganizować małą „uroczystość”, aby wręczyć nagrodę i powiedzieć: „Gratulacje! Udało ci się przez cały tydzień używać ładnych słó i dlatego masz zasłużoną nagrodę!”
Oduczenie dziecka przeklinania to proces, który wymaga cierpliwości i konsekwencji. Nawet jeśli dziecko zacznie stosować nowe zasady, mogą wystąpić momenty, kiedy znów sięgnie po brzydkie słowa. Ważne jest, aby podejść do tego z wyrozumiałością.
Pozdrawiam serdecznie,
psycholog Anna Gwoździewicz
Katarzyna Kania-Bzdyl
Dzień dobry Pani Agnieszko,
4 lata to taki wiek, kiedy dziecko wciąż eksploruje świat tzn. poznaje go, takim jaki jest, ale bez zbytniej refleksji nad tym. Widocznie Pani syn usłyszał przekleństwa w najbliższym środowisku np. w rodzinie lub przedszkolu i słowa te stały się dla niego w pewien sposób atrakcyjne.
To minie. Proszę mi uwierzyć. Najlepszym sposobem, aby przeklinanie zanikało u dziecka jest lekceważenie tego zachowania i nie zwracanie na to uwagi (nie upominamy dziecka).
Proszę uzbroić się w cierpliwość, wszystko będzie dobrze :)
Pozdrawiam!
Nadal nie znasz odpowiedzi na nurtujące Cię kwestie?
Umów się na wizytę do jednego z naszych Specjalistów!
Dobierz psychologaZobacz podobne
Witam. Od jakiegoś czasu słyszę opinie od rodziców, szczególnie matek, że nie dzwonią do swoich pociech w momencie przebywania ich u swoich ojców, bo to wywołuje tęsknotę.
Jak jest naprawdę ?
Dzięki za odp
Pozdrawiam
Moje dziecko (2,5 lat) od dwóch miesięcy budzi się 2-3 razy w nocy (od zawsze idzie spać około 19-19,30, budzi o 21,24,2 lub 5) z niekontrolowanym płaczem, krzykiem i histerią nie do opanowania. Nie daje się uspokoić, mimo że próbujemy razem z mężem na różne sposoby, a w trakcie tych epizodów dzi
TW. Samookaleczanie
Mam duży problem.
Miałam pogadać z moją mamą o samookaleczaniu wczoraj i przy tym miała pomoc mi siostra. Niestety jak wróciłam ze szkoły mama dostała wyniki badań, które nie wyszły najlepiej, bo ma podejrzenie szpiczaka.
Nie wiem teraz, czy rzeczywi
Witam,
Ilekroć widzę swoją przyjaciółkę, że znowu gdzieś wyszła, ze swoją najlepszą przyjaciółką to się denerwuję, wręcz gotuje się we mnie. Nie radzę sobie z zazdrością.
Przyjaciółka jako wymówki używa mojej choroby (jestem chora na padaczkę od 12 lat), w tej kwestii nie mogę liczy
(bardzo przepraszam, że tak się rozpisałam. Może nie będzie chciało się komuś tego czytać, ale potrzebuję pomocy )
Witam,
mam za 3 miesiące 17 lat i mam problemy z agresją, jakieś działania impulsywne, pustkę derealizacja itp i straszne lęki. Chciałabym napisać o tych lękach,
Dzień dobry,
zwracam się w sumie z paroma drobnymi problemami.
Od ponad roku próbuje leczyć zaburzenia lękowe i jakoś to idzie. Niestety, ale chodzę jeszcze do szkoły, w której jestem przez to oceniana przez nauczycieli przez ich wizję na temat tego wszystkiego. Przez os
Szanowni Państwo, mój synek (23 miesiące) zaczął bardzo chętnie przytulać się do innych dzieci. Zdarza się, że robi to zbyt mocno i nachalnie, nie zwracając uwagi na reakcję innych dzieci.
Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji?
Żeby zachować strefę komfortu innych dzieci, al
TW samookaleczanie.
Nie wiem, jak mam porozmawiać z moimi rodzicami o tym, że się tnę.
Robię to od 2 lat, zaczęłam robić to z ciekawości i zakończyło się na tym, że gdy jestem czymś bardzo przytłoczona, zaczynam to robić. Nie robię tego jakoś często, ale teraz zdarza się to częściej
Dzień dobry,
nie radzę sobie z zazdrością o przyjaciółkę.
Ilekroć widzę, że była gdzieś ze swoją najlepszą przyjaciółką to się wściekam. Jak jej ostatnio mówiłam, że mnie olewa, to ona używa mojej choroby (choruję na padaczkę), jako wymówki, przez co zazdrość tylko się u mnie
Mam 16 lat i odczuwam głębokie uczucie pustki oraz dezorientacji, które towarzyszy mi na co dzień. Często czuję się zagubiona, nie wiedząc, gdzie się znajduję ani kim naprawdę jestem, co wprowadza mnie w stan frustracji i zniechęcenia. Zmagam się z problemami z agresją, które przejawiają się w sk
Moja córka, 13 lat, dostała diagnozę ADHD, a ja jestem w szoku. Zawsze się dobrze uczy, potrafi się zająć czym tam chce (np. polubiła dzierganie włóczką), nie widziałam, żeby była nadpobudliwa. Skierował nas do poradni psycholog szkolny. Niby omówiono ze mną diagnozę, ale w zasadzie to i tak nie
Dzień dobry. Synek ma 9 lat . Zdiagnozowano u niego zespół Aspergera oraz adhd. Byliśmy na pierwszej wizycie u psychiatry. Lekarz już po 10 minutach wizyty i obserwacji dziecka stwierdził, że dziecko ma właśnie zespół Aspergera oraz adhd. Przepisał lek medikinet cr10 . Narazie mamy podawać jedną
Jak mam poradzić sobie z alkoholizmem w rodzinie?
Moja mama i brat są uzależnieni, ostatnio zostali aresztowani i będą sądzeni za kilka paragrafów, grozi im do 8 lat więzienia, są oskarżeni o napaść na funkcjonariusza publicznego, oszustwo, pobicie i znęcanie się psychiczne i fizyczne.
Cześć, jestem tatą 10-letniego Jasia i naprawdę nie wiem już, co robić. Ostatnio Jaś zaczął unikać szkoły, każdego ranka płacze, boli go brzuch, a czasem mówi, że po prostu nie da rady... Nauczycielka też mówi, że jest wycofany i przestał się uczyć, chociaż kiedyś miałem same dobre oceny. To już
Dzień dobry, pytanie dotyczy mojej 13-letniej córki.
Jest osobą bardzo wrażliwą, nieśmiałą i skrytą. Ma problem z nawiązywaniem nowych znajomosci, tylko jedną kokeżankę. Często powtarza, że nikt jej nie lubi i że jest dziwna.
Od kilku lat przewija się też temat jej przed
Pewna matka z klasy mojego synka zadzwoniła do mnie, że mój syn jest gnębiony od pewnego czasu. Syn nic mi w domu takiego nie opowiada. Co w związku z tym mam zrobić? Syn nie chce się otworzyć, na pytanie czy chce zmienić szkołę odpowiada, że nie. Co mam robić?
Witam, mam problem z 5-letnią córką. Od października nie chce chodzić do przedszkola. Codziennie płacze i powtarza, że nie pójdzie. Przez dwa lata chodziła, choć nie można powiedzieć, że chętnie. Większość dzieci zna od 2 lat. Teraz połączona jest z zerówką i zaczęło się pisanie literek i rozwiąz