Left ArrowWstecz

Jak odciąć się od toksycznej rodziny: presja, krytyka i niechciane porównania

Jak odciąć się od toksycznej rodziny?

Mam 25 lat, pracuję, studiuję i jestem w pełni samowystarczalna, ale rodzina ma ciągle o coś problem. Zwłaszcza z moimi studiami, przed wyjazdem na studia jedyne co słyszałam od mamy to, że za dwa tygodnie wrócę do domu z brzuchem, teraz na 4 roku studiów uważają je za dziecinne. 

Jak byłam na święta w domu, to dowiedziałam się, że to moja wina, iż mama związała się z alkoholikiem i urodziła mnie, także to moja wina, że jako dziecko chorowałam (teraz moja mama ma takiego samego i dziadkowie uważają go za świetnego kandydata dla swojej córki, ponieważ kupił kwiaty), ciągle wysłuchuję kazań, że inni w moim wieku mają dzieci i męża i tylko ja odstaję (chociaż wiedzą, że na razie nie chcę) i zawsze jest, że przecież nic nie mówię, o co ci chodzi

User Forum

Pani

3 miesiące temu
Martyna Jarosz

Martyna Jarosz

Rozumiem, że sytuacja, w której Pani się znajduje, jest trudna i budzi wiele emocji. Święta i czas spędzony z rodziną powinien być czasem spokoju, ciepła i zrozumienia. 

Po pierwsze, proszę pamiętać, że ma Pani prawo do swoich uczuć i granic. Nie musi Pani akceptować zachowań, które sprawiają ból i cierpienie. 
Może Pani wyraźnie określić, jakie zachowania są dla Pani nieakceptowalne i że obraźliwe komentarze na temat Pani życia nie będą tolerowane, np. 
- "Proszę, abyście nie komentowali mojego życia w sposób obraźliwy. Jestem dorosłą osobą i podejmuję decyzje, które są dla mnie najlepsze. Oczekuję, że będziecie mnie wspierać, a nie krytykować."
- "Chciałabym, żebyśmy rozmawiali ze sobą z szacunkiem. Proszę, abyście przestali wygłaszać komentarze na temat mojego życia, które są dla mnie bolesne."
- "Zależy mi na naszej relacji, ale te uwagi sprawiają, że czuję się źle. Proszę, abyśmy unikali obraźliwych komentarzy."