Left ArrowWstecz

Jak pomóc dziecku, u którego stwierdzono pogranicze niepełnosprawności intelektualnej?

W badaniu przez ppp stwierdzono u dziecka pogranicze niepełnosprawności intelektualnej. Jak pomóc dziecku? Na co zwrócić uwagę? Ja sama oprócz problemów w nauce nie dostrzegam u dziecka żadnego uposledzenia, dobrze radzi sobie w kontaktach z rówieśnikami, jest samodzielny, rozwazny, rozwija swoje pasje, dużo rozmawia itp. Im więcej czytam na ten temat mam coraz większe obawy dot jego edukacji i wkroczenia w dorosłość.
User Forum

Matka

8 miesięcy temu
Dominika Płoucha

Dominika Płoucha

Witam serdecznie, słyszę, że boi się Pani o dziecko, że czuje Pani strach, który jest paraliżujący. Myślę, że najpierw dobrze by było, gdyby Pani zadbała o siebie, o swoje emocje i samopoczucie, tak jak każdy ratownik, który ma podjąć się akcji ratunkowej najpierw sam musi czuć się dobrze. Wskazane byłoby porozmawianie o wszystkich wątpliwościach w trybie konsultacyjnym z psychologiem lub podjęcie psychoterapii z psychoterapeutą, który poprowadzi Panią w tym trudnym okresie mierzenia się z odmiennością dziecka. Być może dobrym rozwiązaniem dla Państwa rodziny byłaby terapia rodzinna, gdyż cierpienie , jakie Pani odczuwa pozostaje w związku z uwikłaniami w rodzinie. Ponadto uczestnictwo rodziny w procesie leczenia/wspomagania Pani dziecka byłoby korzystne. Pytanie jak pomóc dziecku należałoby zadać osobie która zna /pozna Pani dziecko mocniej, rozpozna jego słabe i silne strony, wspomoże w procesie terapeutycznym, który byłby konieczny przy niepełnosprawności intelektualnej. Rodzaj wsparcia( rodzaj terapii) jakie powinno odebrać Pani dziecko zależy od wieku dziecka i poziomu jego dysharmonii.

 

8 miesięcy temu
Jolanta Zianowicz-Szulfer

Jolanta Zianowicz-Szulfer

Dzień dobry, 

wynik badania wskazuje na obniżone możliwości intelektualne Pani dziecka. Prawdopodobnie nie wszystkie badane funkcje są obniżone w stosunku do norm wiekowych. Pozytywne jest też to, że Pani jako rodzic widzi w dziecku wiele zasobów osobistych. To są jego mocne strony, na których warto bazować . Jeśli chodzi o naukę typowo szkolną, przy obniżonych możliwościach intelektualnych bardzo ważna jest systematyczna nauka, wielokrotne powracanie do treści, które trzeba utrwalić, typu tabliczka mnożenia, części mowy itp. Zalecam, by dziecko korzystało w szkole z zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z przedmiotów, z których słabo sobie radzi. Konieczne też są dostosowania wymagań podczas lekcji (pewnie opisane w opinii z PP-P) do obniżonych możliwości dziecka, by mogło osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości i nie zniechęciło się do nauki. Choć raczej wiadomo, że nauka nie będzie sprawiała mu przyjemności. Ważne jest też, dalsze rozwijanie zainteresowań, by dziecko zdobywać pozytywne doświadczenia mające wpływ na kształtowanie samooceny i motywacji do podejmowania dalszych aktywności. 

Pozdrawiam serdecznie 

Jolanta Zianowicz-Szulfer, psycholog, psychoterapeuta

8 miesięcy temu
Kornel Miszk

Kornel Miszk

Diagnoza pogranicza niepełnosprawności intelektualnej może budzić obawy, zwłaszcza jeśli dziecko radzi sobie dobrze w wielu aspektach życia. Oznacza ona, że dziecko znajduje się na granicy normy intelektualnej, co może wpływać na naukę, ale nie musi prowadzić do poważnych trudności we wszystkich sferach życia.

Jak pomóc dziecku? Warto indywidualizować podejście edukacyjne, okazywać wsparcie emocjonalne, rozwijać umiejętności poznawcze i społeczne, oraz współpracować z psychologiem lub pedagogiem. Skup się na mocnych stronach dziecka, wspieraj jego pasje i pamiętaj, że diagnoza to tylko jedno z narzędzi wspierających rozwój, a nie łatka niszcząca życie. Dobrze jest w zabawie umieszczać elementy stymulujące rozwój psycho-poznawczy, zagadki, łamigłówki etc.
Pozdrawiam,
Kornel Miszk

8 miesięcy temu
Daniel Kampa

Daniel Kampa

Dzień dobry.

Przede wszystkim należy pamiętać, że to, co dziecko pokazuję w codziennym funkcjonowaniu, czyli jego samodzielność, rozwaga, rozwój pasji czy też umiejętności komunikacji, to bardzo pozytywne sygnały, które mogą świadczyć o jego potencjale i możliwościach. 

Jest natomiast kilka kwestii, na które należy zwrócić szczególną uwagę. 

Proszę pamiętać, że każde dziecko rozwija się we własnym tempie. Z tego względu warto skonsultować się z psychologiem bądź pedagogiem specjalnym w celu opracowania indywidualnego planu wsparcia edukacyjnego, który uwzględni mocne strony oraz trudności dziecka.

Jeśli dziecko dobrze radzi sobie w kontaktach z rówieśnikami, jest samodzielne i rozwija swoje pasje, to istotne jest dodatkowe wzmacnianie tych obszarów.

Należy również otoczyć dziecko wsparciem emocjonalnym i pomóc mu rozwijać umiejętności społeczne. Warto pamiętać, że graniczna niepełnosprawność intelektualna może wiązać się z trudnościami w rozumieniu bardziej złożonych sytuacji społecznych czy też emocji. Dlatego, ważna jest regularna rozmowa i wspólne rozwiązywanie problemów.

Warto również myśleć długofalowo i w odpowiednim momencie przygotowywać dziecko do dorosłości. 

Kluczowym elementem jest spojrzenie na dziecko w sposób holistyczny, zwracając uwagę nie tylko na trudności, ale również na jego potencjał i indywidualne zdolności. Współpraca z różnego rodzaju specjalistami może znacząco pomóc w znalezieniu najlepszej drogi wsparcia.

Dziękuje za podzielenie się swoimi obawami. Zrozumiałe jest, że diagnoza granicznej niepełnosprawności budzi niepokój. Najważniejsze to otoczyć dziecko miłością, zrozumieniem i wsparciem, co z pewnością pozwoli rozkwitnąć mu w pełni swoich możliwości. Pani troska i zaangażowanie już teraz stanowią dla niego ogromną siłę. 

Pozdrawiam serdecznie

Psycholog Daniel Kampa

8 miesięcy temu
Katarzyna Kania-Bzdyl

Katarzyna Kania-Bzdyl

Dzień dobry,

dziecko otrzymało już opinię albo orzeczenie? Bo to jest bardzo kluczowe. Proszę się nie martwić, pracuję jako psycholog szkolny i taka informacja z poradni to nic strasznego, tylko tak brzmi przerażająco :) istotne jest to, co będzie napisane w opinii. I proszę nie sugerować się tym, co jest w Internecie. A co do wkroczenia w dorosłość - nie ma to wpływu albo ma znikomy wpływ jeśli chodzi o niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Głowa do góry :)

Pozdrawiam

Katarzyna Kania-Bzdyl

8 miesięcy temu

Nadal nie znasz odpowiedzi na nurtujące Cię kwestie?

Umów się na wizytę do jednego z naszych Specjalistów!

Dobierz psychologaArrowRight

Zobacz podobne

Dziecko nie spełnia norm rozwojowych - co zrobić, co się dzieje?
Witam. Chłopiec ma 10 lat. Od września zaczął naukę w klasie drugiej szkoły podstawowej. Przez te lata nauczyciele zostawiają ją na powtarzanie nauki w tej samej klasie. Po dwa lata w jednej klasie . Dziecko nie umie czytać. Myli się przy dodawaniu i odejmowaniu czy mnożeniu. Jego mowa jest niewyraźna. Nie można w ogóle go zrozumieć. Nie umie podstawowych czynności domowych, typu nakryć do stołu czy posprzątać albo zrobić kanapki. Nie umie jeździć na rowerze. Nie utrzymuje równowagi. Do wszystkiego podchodzi na Nie. Posiłki je łapczywie, nie zamykając ust. Jego jedyną zabawą są klocki LEGO i oglądanie bajek. Może to robić całymi dniami. Najgorsze jest to, że jak się zapytać o coś to płacze od razu. Zostanie sam to płacze. Nadmierna płaczliwość jest u dziecka. Czy to może być objaw jakiejś choroby? Czy trzeba iść do jakiegoś specjalisty? Pozdrawiam
Jak zwiększyć potencjał intelektualny? Jak się uczyć, gdy wydajność procesów poznawczych jest obniżona?
Witam, mam pytanie jak powinna się uczyć osoba ze słabą pamięcią, niższym potencjałem intelektualnym, niższym IQ - czyli przeciętna osoba mająca problemy z nauką, ale niewynikające z upośledzenia ani żadnych deficytów intelektualnych, ale z mniejszych możliwości intelektualnych danych od natury- słaba pamięć, wolniejsze myślenie, czyli wolne przetwarzanie informacji- po prostu wiedza za szybko się ulatnia, za krótko utrzymuje się w pamięci, by móc ją łączyć, kojarzyć. Czy w ogóle można podnieść tzw. potencjał intelektualny ?(bo świadomość, że coś nauka nie idzie, a powinna, bo innym idzie, może być przyczyną kompleksów i pogarszającego się samopoczucia) pozdrawiam Andrzej
Niepełnosprawność intelektualna- nie wiem jaką drogę po szkole wybrać.
Witam, mam pytanie, otóż za niedługo kończę 3-letnią szkołę zawodową, ale mam lekkie upośledzenie umysłowe i nie bardzo wiem, co dalej. Chciałbym się zapytać, co będzie lepsze -czy zakład pracy chronionej czy renta czy może normalna praca. Chciałbym, żeby wypowiedział się ktoś doświadczony.
Czym jest pogranicze niepełnosprawności intelektualnej?
Czym jest pogranicze niepełnosprawności intelektualnej (upośledzenia umysłowego)?
Pomoc w zrozumieniu diagnozy dziecka
Dzień dobry nie bardzo rozumiem co to oznacza w diagnozie u 7latka "Sprawność intelektualna kształtuje się na poziomie powyżej pogranicza niepełnosprawności intelektualnej" bardzo bym prosiła o odp dziękuję
Wątpliwości wobec diagnozy z dzieciństwa — gdzie mogę ją ponownie zweryfikować?

Witam,

uczęszczałem trzykrotnie do poradni psychologiczno- pedagogicznej z powodów problemów z nauką.

Za pierwszym razem mój iloraz inteligencji mieścił się w normie intelektualnej, natomiast za drugim wynik wskazywał granicę upośledzenia umysłowego.

Za trzecią próbą, która była w wieku 16 lat wynik wskazywał na upośledzenie umysłowe lekkie, wykryte na podstawie myślenia wzrokowo-ruchowego.

Stwierdzono również oligofazję i parasygmatyzm.

Szczerze przyznam, że mimo upływu lat myślę, że diagnoza została postawiona pochopnie.

Aktualne mam 20 lat oraz posiadam prawo jazdy kategorii B. 

Nie miałem problemów, żeby się do niego nauczyć.

Czasami widzę po sobie, że nie potrafię czegoś zrobić.

Muszę chwilę pomyśleć, domyślić się lub żeby ktoś mi wytłumaczył coś parę razy, ale moim zdaniem na pewno nie jest to upośledzenie umysłowe.

Moje pytanie to gdzie mógłbym udać się na kolejnie badanie? 

Z tego, co wiem poradnia psychologiczno-pedagogiczna bada osoby do 18 roku życia.

Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim, a zdolność do aktywnego życia w społeczeństwie

Witam, mam pytanie w sprawie niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim.

Podczas ostatniego spotkania z moim przyjacielem postanowił on wyjawić mi swój sekret, że jest niepełnosprawny umysłowo w stopniu lekkim. W pierwszej chwili pomyślałem, że sobie żartuję, ponieważ lubi żartować z różnych rzeczy, ale po chwili pokazał mi orzeczenie z poradni psychologiczno pedagogicznej.

Byłem w ogromnym szoku, ponieważ znamy się od przedszkola i nigdy przez myśl mi nie przeszło, że jest niepełnosprawny.

W ogóle po nim tego nie widać ,potrafi na każdy temat rozmawiać, żartować, ma również bardzo dobrą pamięć. Pamięta różne sytuacje, incydenty z przeszłości oraz posiada również prawo jazdy, które zdał za pierwszym razem, gdy ja niemiłosierne się męczyłem i potrzebowałem dodatkowych godzin jazdy. Pracuje on jak każdy normalny człowiek. 

Moje pytanie brzmi, czy w ogóle możliwe jest, żeby osoba w stopniu lekkim mogłaby zdać prawo jazdy za pierwszym razem i czy ten stopień niepełnosprawności wpływa jakoś na życie i funkcjonowanie w społeczeństwie? 

Moim zdaniem przypadku mojego przyjaciela nastąpiła błędna diagnoza.

Czy dorosła osoba z lekką niepełnosprawnością intelektualną może uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności lub rentę?

Witam, kiedyś w szkole zdiagnozowano u mnie lekką niepełnosprawność intelektualną i miałem kształcenie specjalne, wydłużony czas pracy itp. Teraz jak jestem dorosły, to coś z tego tytułu mi się należy? Orzeczenie o niepełnosprawności lub renta? Dodam, że normalnie pracuje, nie mam innych chorób współistniejących, oprócz tej niepełnosprawności w opinii z poradni. Miałem wpisane brak barier utrudniających funkcjonowanie i życie.

Proszę o odpowiedź

Jak wspierać dziecko z dysleksją w nauce i budować pewność siebie?

W jaki sposób można wspierać dziecko z dysleksją w nauce, aby poczuło się pewniej? Córka coraz bardziej wstydzi się podchodzić np. do tablicy podczas zajęć, ponieważ boi się, że dzieci będą się z niej śmiać, że trochę dłużej zajmuje jej przeczytanie czy rozwiązanie zadania. Bardzo mi jej szkoda, jednak metody z ośrodka nie sprawdzają się. 

Czy są jakieś naprawdę sprawdzone metody, które ułatwią jej pracę?