Jak pomóc dziecku, u którego stwierdzono pogranicze niepełnosprawności intelektualnej?
Matka

Dominika Płoucha
Witam serdecznie, słyszę, że boi się Pani o dziecko, że czuje Pani strach, który jest paraliżujący. Myślę, że najpierw dobrze by było, gdyby Pani zadbała o siebie, o swoje emocje i samopoczucie, tak jak każdy ratownik, który ma podjąć się akcji ratunkowej najpierw sam musi czuć się dobrze. Wskazane byłoby porozmawianie o wszystkich wątpliwościach w trybie konsultacyjnym z psychologiem lub podjęcie psychoterapii z psychoterapeutą, który poprowadzi Panią w tym trudnym okresie mierzenia się z odmiennością dziecka. Być może dobrym rozwiązaniem dla Państwa rodziny byłaby terapia rodzinna, gdyż cierpienie , jakie Pani odczuwa pozostaje w związku z uwikłaniami w rodzinie. Ponadto uczestnictwo rodziny w procesie leczenia/wspomagania Pani dziecka byłoby korzystne. Pytanie jak pomóc dziecku należałoby zadać osobie która zna /pozna Pani dziecko mocniej, rozpozna jego słabe i silne strony, wspomoże w procesie terapeutycznym, który byłby konieczny przy niepełnosprawności intelektualnej. Rodzaj wsparcia( rodzaj terapii) jakie powinno odebrać Pani dziecko zależy od wieku dziecka i poziomu jego dysharmonii.

Jolanta Zianowicz-Szulfer
Dzień dobry,
wynik badania wskazuje na obniżone możliwości intelektualne Pani dziecka. Prawdopodobnie nie wszystkie badane funkcje są obniżone w stosunku do norm wiekowych. Pozytywne jest też to, że Pani jako rodzic widzi w dziecku wiele zasobów osobistych. To są jego mocne strony, na których warto bazować . Jeśli chodzi o naukę typowo szkolną, przy obniżonych możliwościach intelektualnych bardzo ważna jest systematyczna nauka, wielokrotne powracanie do treści, które trzeba utrwalić, typu tabliczka mnożenia, części mowy itp. Zalecam, by dziecko korzystało w szkole z zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z przedmiotów, z których słabo sobie radzi. Konieczne też są dostosowania wymagań podczas lekcji (pewnie opisane w opinii z PP-P) do obniżonych możliwości dziecka, by mogło osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości i nie zniechęciło się do nauki. Choć raczej wiadomo, że nauka nie będzie sprawiała mu przyjemności. Ważne jest też, dalsze rozwijanie zainteresowań, by dziecko zdobywać pozytywne doświadczenia mające wpływ na kształtowanie samooceny i motywacji do podejmowania dalszych aktywności.
Pozdrawiam serdecznie
Jolanta Zianowicz-Szulfer, psycholog, psychoterapeuta

Kornel Miszk
Diagnoza pogranicza niepełnosprawności intelektualnej może budzić obawy, zwłaszcza jeśli dziecko radzi sobie dobrze w wielu aspektach życia. Oznacza ona, że dziecko znajduje się na granicy normy intelektualnej, co może wpływać na naukę, ale nie musi prowadzić do poważnych trudności we wszystkich sferach życia.
Jak pomóc dziecku? Warto indywidualizować podejście edukacyjne, okazywać wsparcie emocjonalne, rozwijać umiejętności poznawcze i społeczne, oraz współpracować z psychologiem lub pedagogiem. Skup się na mocnych stronach dziecka, wspieraj jego pasje i pamiętaj, że diagnoza to tylko jedno z narzędzi wspierających rozwój, a nie łatka niszcząca życie. Dobrze jest w zabawie umieszczać elementy stymulujące rozwój psycho-poznawczy, zagadki, łamigłówki etc.
Pozdrawiam,
Kornel Miszk

Daniel Kampa
Dzień dobry.
Przede wszystkim należy pamiętać, że to, co dziecko pokazuję w codziennym funkcjonowaniu, czyli jego samodzielność, rozwaga, rozwój pasji czy też umiejętności komunikacji, to bardzo pozytywne sygnały, które mogą świadczyć o jego potencjale i możliwościach.
Jest natomiast kilka kwestii, na które należy zwrócić szczególną uwagę.
Proszę pamiętać, że każde dziecko rozwija się we własnym tempie. Z tego względu warto skonsultować się z psychologiem bądź pedagogiem specjalnym w celu opracowania indywidualnego planu wsparcia edukacyjnego, który uwzględni mocne strony oraz trudności dziecka.
Jeśli dziecko dobrze radzi sobie w kontaktach z rówieśnikami, jest samodzielne i rozwija swoje pasje, to istotne jest dodatkowe wzmacnianie tych obszarów.
Należy również otoczyć dziecko wsparciem emocjonalnym i pomóc mu rozwijać umiejętności społeczne. Warto pamiętać, że graniczna niepełnosprawność intelektualna może wiązać się z trudnościami w rozumieniu bardziej złożonych sytuacji społecznych czy też emocji. Dlatego, ważna jest regularna rozmowa i wspólne rozwiązywanie problemów.
Warto również myśleć długofalowo i w odpowiednim momencie przygotowywać dziecko do dorosłości.
Kluczowym elementem jest spojrzenie na dziecko w sposób holistyczny, zwracając uwagę nie tylko na trudności, ale również na jego potencjał i indywidualne zdolności. Współpraca z różnego rodzaju specjalistami może znacząco pomóc w znalezieniu najlepszej drogi wsparcia.
Dziękuje za podzielenie się swoimi obawami. Zrozumiałe jest, że diagnoza granicznej niepełnosprawności budzi niepokój. Najważniejsze to otoczyć dziecko miłością, zrozumieniem i wsparciem, co z pewnością pozwoli rozkwitnąć mu w pełni swoich możliwości. Pani troska i zaangażowanie już teraz stanowią dla niego ogromną siłę.
Pozdrawiam serdecznie
Psycholog Daniel Kampa

Katarzyna Kania-Bzdyl
Dzień dobry,
dziecko otrzymało już opinię albo orzeczenie? Bo to jest bardzo kluczowe. Proszę się nie martwić, pracuję jako psycholog szkolny i taka informacja z poradni to nic strasznego, tylko tak brzmi przerażająco :) istotne jest to, co będzie napisane w opinii. I proszę nie sugerować się tym, co jest w Internecie. A co do wkroczenia w dorosłość - nie ma to wpływu albo ma znikomy wpływ jeśli chodzi o niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Głowa do góry :)
Pozdrawiam
Katarzyna Kania-Bzdyl

Nadal nie znasz odpowiedzi na nurtujące Cię kwestie?
Umów się na wizytę do jednego z naszych Specjalistów!
Dobierz psychologaZobacz podobne
Witam,
uczęszczałem trzykrotnie do poradni psychologiczno- pedagogicznej z powodów problemów z nauką.
Za pierwszym razem mój iloraz inteligencji mieścił się w normie intelektualnej, natomiast za drugim wynik wskazywał granicę upośledzenia umysłowego.
Za trzecią próbą, która była w wieku 16 lat wynik wskazywał na upośledzenie umysłowe lekkie, wykryte na podstawie myślenia wzrokowo-ruchowego.
Stwierdzono również oligofazję i parasygmatyzm.
Szczerze przyznam, że mimo upływu lat myślę, że diagnoza została postawiona pochopnie.
Aktualne mam 20 lat oraz posiadam prawo jazdy kategorii B.
Nie miałem problemów, żeby się do niego nauczyć.
Czasami widzę po sobie, że nie potrafię czegoś zrobić.
Muszę chwilę pomyśleć, domyślić się lub żeby ktoś mi wytłumaczył coś parę razy, ale moim zdaniem na pewno nie jest to upośledzenie umysłowe.
Moje pytanie to gdzie mógłbym udać się na kolejnie badanie?
Z tego, co wiem poradnia psychologiczno-pedagogiczna bada osoby do 18 roku życia.
Witam, mam pytanie w sprawie niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim.
Podczas ostatniego spotkania z moim przyjacielem postanowił on wyjawić mi swój sekret, że jest niepełnosprawny umysłowo w stopniu lekkim. W pierwszej chwili pomyślałem, że sobie żartuję, ponieważ lubi żartować z różnych rzeczy, ale po chwili pokazał mi orzeczenie z poradni psychologiczno pedagogicznej.
Byłem w ogromnym szoku, ponieważ znamy się od przedszkola i nigdy przez myśl mi nie przeszło, że jest niepełnosprawny.
W ogóle po nim tego nie widać ,potrafi na każdy temat rozmawiać, żartować, ma również bardzo dobrą pamięć. Pamięta różne sytuacje, incydenty z przeszłości oraz posiada również prawo jazdy, które zdał za pierwszym razem, gdy ja niemiłosierne się męczyłem i potrzebowałem dodatkowych godzin jazdy. Pracuje on jak każdy normalny człowiek.
Moje pytanie brzmi, czy w ogóle możliwe jest, żeby osoba w stopniu lekkim mogłaby zdać prawo jazdy za pierwszym razem i czy ten stopień niepełnosprawności wpływa jakoś na życie i funkcjonowanie w społeczeństwie?
Moim zdaniem przypadku mojego przyjaciela nastąpiła błędna diagnoza.
Witam, kiedyś w szkole zdiagnozowano u mnie lekką niepełnosprawność intelektualną i miałem kształcenie specjalne, wydłużony czas pracy itp. Teraz jak jestem dorosły, to coś z tego tytułu mi się należy? Orzeczenie o niepełnosprawności lub renta? Dodam, że normalnie pracuje, nie mam innych chorób współistniejących, oprócz tej niepełnosprawności w opinii z poradni. Miałem wpisane brak barier utrudniających funkcjonowanie i życie.
Proszę o odpowiedź
W jaki sposób można wspierać dziecko z dysleksją w nauce, aby poczuło się pewniej? Córka coraz bardziej wstydzi się podchodzić np. do tablicy podczas zajęć, ponieważ boi się, że dzieci będą się z niej śmiać, że trochę dłużej zajmuje jej przeczytanie czy rozwiązanie zadania. Bardzo mi jej szkoda, jednak metody z ośrodka nie sprawdzają się.
Czy są jakieś naprawdę sprawdzone metody, które ułatwią jej pracę?