Czy trudności Gabrysia z czytaniem mogą wskazywać na dysleksję?
Anna

Urszula Małek
Anno,
to, co opisujesz, może, ale nie musi wskazywać na dysleksję.
W wieku 6 lat trudności z czytaniem są jeszcze dość powszechne. Jednak warto obserwować kilka sygnałów, które mogą sugerować ryzyko dysleksji:
- Częste mylenie liter (np. b/d, p/g),
- Problemy z łączeniem głosek w słowa,
- Zapominanie, co przed chwilą przeczytał,
- Trudności z rymowaniem i rozpoznawaniem dźwięków w słowach,
- Niechęć do nauki czytania i pisania.
Jeśli trudności się utrzymują lub nasilają, warto skonsultować się z pedagogiem lub specjalistą od diagnozy dysleksji, np. psychologiem lub logopedą. Wczesna interwencja może bardzo pomóc.
Życzę wszystkiego dobrego,
Urszula Małek

Iwona Kaźmierczak
Anno, to, co opisujesz, może wskazywać na trudności w nauce czytania, ale niekoniecznie na dysleksję. W przypadku 6-latków, rozwojowe trudności w nauce czytania są dość powszechne, jednak jeśli trudności Gabrysia utrzymują się i mają charakter systematyczny, warto zwrócić uwagę na kilka sygnałów, które mogą wskazywać na dysleksję:
1. Mylenie liter, szczególnie tych o podobnym kształcie, np. „b” i „d”.
2. Trudności w łączeniu dźwięków z literami – problem z dekodowaniem słów.
3. Zaburzenia pamięci krótkotrwałej – zapominanie, co przeczytano chwilę wcześniej.
4. Problemy z wymową, szczególnie w przypadku trudniejszych słów.
Obserwuj także, czy Gabryś ma trudności z zapamiętywaniem nazw dni tygodnia, liter czy rytmicznych zabaw słownych.
Jeśli zauważysz, że trudności są uporczywe i wpływają na jego postępy w nauce, warto skonsultować się z psychologiem lub pedagogiem, który przeprowadzi szczegółową diagnozę.
Szybka reakcja może pomóc w odpowiednim wsparciu.
Trzymam za Was mocno kciuki :)

Ania Gąsiorek
Dzień dobry Pani Anno,
Pani obawy są naturalne jednak aby stwierdzić czy rzeczywiście występuje trudność u dziecka w postaci dysleksji, potrzebna jest dalsza obserwacja syna w tym zakresie. Warto porozmawiać szerzej z wychowawcą Gabrysia i omówić z nim swoje obserwacje. Z trudnościami związanymi z wymową nasuwa mi się również pytanie, czy syn miał konsultację z logopedą lub wcześniej był objęty pomocą np. w przedszkolu?
Na początek rekomendowałabym wizytę u okulisty oraz laryngologa - jest to pierwszy krok, który zalecam, aby wykluczyć fizykalne trudności dzieci.
Wszystkiego dobrego.
Ania Gąsiorek

Justyna Czerniawska (Karkus)
Dzień dobry,
opisane przez Panią objawy mogą świadczyć o dysleksji, ale nie muszą. Dzieci w wieku 6 lat mogą przejawiać trudności
z czytaniem, które jak najbardziej będzie w granicach normy rozwojowej.
Jeżeli ma Pani jakiekolwiek wątpliwości to myślę, że warto porozmawiać o tym z nauczycielami syna, czy może oni zaobserwowali coś niepokojącego i ewentualnie ustalić dalszy plan działania.
Pozdrawiam serdecznie,
Justyna Czerniawska - psycholog, psychoterapeuta

Karolina Maciejewicz
Hej,
Twoje obserwacje dotyczące Gabrysia są bardzo ważne i dobrze, że zwracasz na nie uwagę. Trudności, które opisujesz – mylenie liter, problem z łączeniem dźwięków z literami, zapominanie treści czy problemy z wymową – mogą wskazywać na specyficzne trudności w nauce, w tym na dysleksję.
Jednak na tym etapie warto jeszcze przyjrzeć się innym czynnikom, np. jak rozwijała się jego mowa wcześniej, jak radzi sobie z pamięcią słuchową i wzrokową oraz czy nie ma trudności w innych obszarach, np. z koncentracją.
Niektóre dzieci w wieku 6 lat mogą mieć jeszcze naturalne trudności z czytaniem, ale jeśli widzisz, że jego rówieśnicy radzą sobie wyraźnie lepiej, to może być sygnał, że warto zgłębić temat. Często dodatkowe objawy, takie jak niechęć do czytania, szybkie męczenie się przy tej czynności, a także trudności z orientacją przestrzenną czy koordynacją ruchową, mogą wzmacniać podejrzenie specyficznych trudności.
Najlepszym krokiem byłoby skonsultowanie się ze specjalistą, np. psychologiem lub pedagogiem specjalnym, który pomoże ocenić sytuację i, jeśli to konieczne, zaplanować wsparcie dla Gabrysia.

Anastazja Zawiślak
Anno, w wieku 6 lat dzieci wciąż uczą się czytania, więc pewne trudności są naturalne, jedne dzieci przyswajają wiedzę szybciej, inne potrzebują czasu i ćwiczeń, jednak jeśli problemy Gabrysia są wyraźnie większe niż u jego rówieśników i dotyczą różnych aspektów językowych, warto się temu przyjrzeć lub skonsultować się z przedszkolnym/szkolnym psychologiem, lub udać się na diagnozę w poradni psychologiczno pedagogicznej.
To, co możesz robić, by wspierać dziecko to:
- Zabawy z literami, rymowanki i układanki słowne
- Czytanie na głos, wspólne składanie wyrazów
- Nacisk na zabawę, a nie presję – pozytywne podejście do nauki czytania zmniejsza stres i ułatwia przyswajanie wiedzy
Warto obserwować, czy trudności się pogłębiają, czy stopniowo mijają – jeśli z czasem Gabryś zacznie czytać swobodniej, być może to tylko kwestia indywidualnego tempa rozwoju.
Jeśli jednak trudności pozostaną, szybkie wsparcie pomoże mu uniknąć frustracji i wzmocni jego pewność siebie w nauce.
Pozdrawiam,
Anastazja Zawiślak
Psycholog

Dorota Mucha
Dobry wieczór,
Jeśli te trudności są dla Państwa niepokojące, warto udać się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, gdzie można wykonać testy. Natomiast trudności te mogą wynikać również z wieku, czy syn miał badany słuch/wzrok?

Martyna Jarosz
Dzień dobry!
Aby pomóc synowi warto skonsultować się z logopedą lub psychologiem dziecięcym. Specjaliści ci przeprowadzą odpowiedni wywiad rozwojowy, badania i obserwacje, aby dokładnie ocenić trudności dziecka i zaproponować odpowiednie formy wsparcia.
Nie ma powodu do paniki, ale szybka reakcja może pomóc Gabrysiowi rozwijać swoje umiejętności w tempie dostosowanym do jego potrzeb.
Warto również skonsultować się z pedagogiem w przedszkolu. Pedagodzy mają doświadczenie w obserwacji dzieci w grupach rówieśniczych i mogą dostarczyć cennych informacji dotyczących trudności, z którymi może się zmagać Gabryś. Mogą również zalecić odpowiednie metody wsparcia i propozycje ćwiczeń.
Trzymam kciuki!
Martyna Jarosz - psycholog

Katarzyna Kania-Bzdyl
Droga Anno,
czy syn był badany w poradni? W pierwszej kolejności sugeruję, aby porozmawiać o tym z wychowawcą klasy i/lub pedagogiem szkolnym w celu skierowania dziecka właśnie do Publicznej Poradni. Po otrzymaniu informacji zwrotnej będzie wiadomo, jakie syn ma KONREKTNIE trudności i jakie w związku z tym podjąć działania.
Pozdrawiam,
Katarzyna Kania-Bzdyl

Nadal nie znasz odpowiedzi na nurtujące Cię kwestie?
Umów się na wizytę do jednego z naszych Specjalistów!
Dobierz psychologaZobacz podobne
Od udaru zmagam się z trudnościami w mówieniu i rozumieniu języka. Każda rozmowa to wyzwanie – często nie mogę znaleźć właściwych słów, co strasznie mnie frustruje. Czuję, że to wpływa na moje relacje z ludźmi i pewność siebie. Czasem mam wrażenie, że łatwiej jest unikać rozmów, niż zmagać się z tym ciągłym stresem.
Szukam też ogólnych rad, jak nie poddawać się frustracji i próbować dalej, nawet kiedy wydaje się, że nic nie idzie tak, jak powinno. Co mam zrobić?
W jaki sposób można wspierać dziecko z dysleksją w nauce, aby poczuło się pewniej? Córka coraz bardziej wstydzi się podchodzić np. do tablicy podczas zajęć, ponieważ boi się, że dzieci będą się z niej śmiać, że trochę dłużej zajmuje jej przeczytanie czy rozwiązanie zadania. Bardzo mi jej szkoda, jednak metody z ośrodka nie sprawdzają się.
Czy są jakieś naprawdę sprawdzone metody, które ułatwią jej pracę?