Left ArrowWstecz

Czy trudności Gabrysia z czytaniem mogą wskazywać na dysleksję?

Zauważyłam, że mój Gabryś ma trudności z nauką czytania, choć jego rówieśnicy nie mają takich problemów. Często myli litery, ma trudności z łączeniem dźwięków z literami i zapomina, co przeczytał chwilę wcześniej. Czasami też ma problem z wymawianiem słów, które wydają się dla mnie proste. Czy te objawy mogą wskazywać na dysleksję, czy to po prostu normalne trudności w nauce w tym wieku (6)? Jakie inne sygnały warto obserwować, aby jak najszybciej zareagować?
User Forum

Anna

w zeszłym miesiącu
Urszula Małek

Urszula Małek

Anno,

to, co opisujesz, może, ale nie musi wskazywać na dysleksję. 

W wieku 6 lat trudności z czytaniem są jeszcze dość powszechne. Jednak warto obserwować kilka sygnałów, które mogą sugerować ryzyko dysleksji:

- Częste mylenie liter (np. b/d, p/g),
- Problemy z łączeniem głosek w słowa,
- Zapominanie, co przed chwilą przeczytał,
- Trudności z rymowaniem i rozpoznawaniem dźwięków w słowach,
- Niechęć do nauki czytania i pisania.

Jeśli trudności się utrzymują lub nasilają, warto skonsultować się z pedagogiem lub specjalistą od diagnozy dysleksji, np. psychologiem lub logopedą. Wczesna interwencja może bardzo pomóc.

 

Życzę wszystkiego dobrego,

Urszula Małek

w zeszłym miesiącu
Iwona Kaźmierczak

Iwona Kaźmierczak

Anno, to, co opisujesz, może wskazywać na trudności w nauce czytania, ale niekoniecznie na dysleksję. W przypadku 6-latków, rozwojowe trudności w nauce czytania są dość powszechne, jednak jeśli trudności Gabrysia utrzymują się i mają charakter systematyczny, warto zwrócić uwagę na kilka sygnałów, które mogą wskazywać na dysleksję:

1. Mylenie liter, szczególnie tych o podobnym kształcie, np. „b” i „d”.

2. Trudności w łączeniu dźwięków z literami – problem z dekodowaniem słów.

3. Zaburzenia pamięci krótkotrwałej – zapominanie, co przeczytano chwilę wcześniej.

4. Problemy z wymową, szczególnie w przypadku trudniejszych słów.

Obserwuj także, czy Gabryś ma trudności z zapamiętywaniem nazw dni tygodnia, liter czy rytmicznych zabaw słownych. 

Jeśli zauważysz, że trudności są uporczywe i wpływają na jego postępy w nauce, warto skonsultować się z psychologiem lub pedagogiem, który przeprowadzi szczegółową diagnozę. 

Szybka reakcja może pomóc w odpowiednim wsparciu. 

 

Trzymam za Was mocno kciuki :)

w zeszłym miesiącu
Ania Gąsiorek

Ania Gąsiorek

Dzień dobry Pani Anno,

Pani obawy są naturalne jednak aby stwierdzić czy rzeczywiście występuje trudność u dziecka w postaci dysleksji, potrzebna jest dalsza obserwacja syna w tym zakresie. Warto porozmawiać szerzej z wychowawcą Gabrysia i omówić z nim swoje obserwacje.  Z trudnościami związanymi z wymową nasuwa mi się również pytanie, czy syn miał konsultację z logopedą lub wcześniej był objęty pomocą np. w przedszkolu?

Na początek rekomendowałabym wizytę u okulisty oraz laryngologa - jest to pierwszy krok, który zalecam, aby wykluczyć fizykalne trudności dzieci.

 

Wszystkiego dobrego.

Ania Gąsiorek

w zeszłym miesiącu
Justyna Czerniawska (Karkus)

Justyna Czerniawska (Karkus)

Dzień dobry,

opisane przez Panią objawy mogą świadczyć o dysleksji, ale nie muszą. Dzieci w wieku 6 lat mogą przejawiać trudności 
z czytaniem, które jak najbardziej będzie w granicach normy rozwojowej. 
Jeżeli ma Pani jakiekolwiek wątpliwości to myślę, że warto porozmawiać o tym z nauczycielami syna, czy może oni zaobserwowali coś niepokojącego i ewentualnie ustalić dalszy plan działania.

 

Pozdrawiam serdecznie,

Justyna Czerniawska - psycholog, psychoterapeuta

w zeszłym miesiącu
Karolina Maciejewicz

Karolina Maciejewicz

Hej, 

 

Twoje obserwacje dotyczące Gabrysia są bardzo ważne i dobrze, że zwracasz na nie uwagę. Trudności, które opisujesz – mylenie liter, problem z łączeniem dźwięków z literami, zapominanie treści czy problemy z wymową – mogą wskazywać na specyficzne trudności w nauce, w tym na dysleksję. 

Jednak na tym etapie warto jeszcze przyjrzeć się innym czynnikom, np. jak rozwijała się jego mowa wcześniej, jak radzi sobie z pamięcią słuchową i wzrokową oraz czy nie ma trudności w innych obszarach, np. z koncentracją.

 

Niektóre dzieci w wieku 6 lat mogą mieć jeszcze naturalne trudności z czytaniem, ale jeśli widzisz, że jego rówieśnicy radzą sobie wyraźnie lepiej, to może być sygnał, że warto zgłębić temat. Często dodatkowe objawy, takie jak niechęć do czytania, szybkie męczenie się przy tej czynności, a także trudności z orientacją przestrzenną czy koordynacją ruchową, mogą wzmacniać podejrzenie specyficznych trudności.

 

Najlepszym krokiem byłoby skonsultowanie się ze specjalistą, np. psychologiem lub pedagogiem specjalnym, który pomoże ocenić sytuację i, jeśli to konieczne, zaplanować wsparcie dla Gabrysia.

w zeszłym miesiącu
Anastazja Zawiślak

Anastazja Zawiślak

Anno, w wieku 6 lat dzieci wciąż uczą się czytania, więc pewne trudności są naturalne, jedne dzieci przyswajają wiedzę szybciej, inne potrzebują czasu i ćwiczeń, jednak jeśli problemy Gabrysia są wyraźnie większe niż u jego rówieśników i dotyczą różnych aspektów językowych, warto się temu przyjrzeć lub skonsultować się z przedszkolnym/szkolnym psychologiem, lub udać się na diagnozę w poradni psychologiczno pedagogicznej. 

To, co możesz robić, by wspierać dziecko to:  
- Zabawy z literami, rymowanki i układanki słowne  
- Czytanie na głos, wspólne składanie wyrazów  
- Nacisk na zabawę, a nie presję – pozytywne podejście do nauki czytania zmniejsza stres i ułatwia przyswajanie wiedzy  

Warto obserwować, czy trudności się pogłębiają, czy stopniowo mijają – jeśli z czasem Gabryś zacznie czytać swobodniej, być może to tylko kwestia indywidualnego tempa rozwoju. 

Jeśli jednak trudności pozostaną, szybkie wsparcie pomoże mu uniknąć frustracji i wzmocni jego pewność siebie w nauce.

 

Pozdrawiam,

Anastazja Zawiślak

Psycholog

w zeszłym miesiącu
Dorota Mucha

Dorota Mucha

Dobry wieczór, 

Jeśli te trudności są dla Państwa niepokojące, warto udać się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, gdzie można wykonać testy. Natomiast trudności te mogą wynikać również z wieku, czy syn miał badany słuch/wzrok? 

w zeszłym miesiącu
Martyna Jarosz

Martyna Jarosz

Dzień dobry!
Aby pomóc synowi warto skonsultować się z logopedą lub psychologiem dziecięcym. Specjaliści ci przeprowadzą odpowiedni wywiad rozwojowy, badania i obserwacje, aby dokładnie ocenić trudności dziecka i zaproponować odpowiednie formy wsparcia.

Nie ma powodu do paniki, ale szybka reakcja może pomóc Gabrysiowi rozwijać swoje umiejętności w tempie dostosowanym do jego potrzeb.

Warto również skonsultować się z pedagogiem w przedszkolu. Pedagodzy mają doświadczenie w obserwacji dzieci w grupach rówieśniczych i mogą dostarczyć cennych informacji dotyczących trudności, z którymi może się zmagać Gabryś. Mogą również zalecić odpowiednie metody wsparcia i propozycje ćwiczeń.

Trzymam kciuki!
Martyna Jarosz - psycholog

w zeszłym miesiącu
Katarzyna Kania-Bzdyl

Katarzyna Kania-Bzdyl

Droga Anno,

czy syn był badany w poradni? W pierwszej kolejności sugeruję, aby porozmawiać o tym z wychowawcą klasy i/lub pedagogiem szkolnym w celu skierowania dziecka właśnie do Publicznej Poradni. Po otrzymaniu informacji zwrotnej będzie wiadomo, jakie syn ma KONREKTNIE trudności i jakie w związku z tym podjąć działania.

 

Pozdrawiam,

Katarzyna Kania-Bzdyl

w zeszłym miesiącu

Nadal nie znasz odpowiedzi na nurtujące Cię kwestie?

Umów się na wizytę do jednego z naszych Specjalistów!

Dobierz psychologaArrowRight

Zobacz podobne

Muszę podjąć jakieś kroki, tylko mam problem, w którą stronę zacząć diagnozę
Od dłuższego czasu borykam się z poniższymi objawami... Muszę podjąć jakieś kroki, tylko mam problem, w którą stronę zacząć diagnozę... Nie pamiętam nic i zapominam na bieżąco. Uświadamiając sobie amnezję, okazało się, że nie pamiętałam nigdy. Żyję w odrealnionych świecie. Myśli: - nie wiem nic, przerastają mnie najprostsze działania matematyczne, nie posiadam wiedzy szkolnej (wg mnie nie miałam jej nigdy) szkołę skończyłam, ale moja edukacja zakończyła się na maturze. - nie zapamiętuję nic, nie mogę nauczyć się nic nowego. Nie zdane studia, prawo jazdy, wiedza, która potrzebna jest mi do pracy (współpracownicy zauważają spadek mojej wiedzy, koncentracji- gorszą pracę) - czuję się coraz głupsza - moja wiedza nigdy nie była na odpowiednim poziomie (wydaje mi się, że znam powód tego stanu) - zawsze byłam osobą bojaźliwą, wstydliwą, zawsze miałam problemy z występami publicznymi, koncentracją, nauką - koncentracja na poziomie 2 (w skali 1-10) – byle co mnie rozprasza - odkładam prace na później (licząc, że zniknie), po czym „wraca” i moje nerwy wrastają przez to, że mam mniej czasu na jej wykonanie - w głowie kłębią mi się różne myśli niepozwalające mi normalnie funkcjonować. Myśli są różne- w momencie, gdy przychodzi myśl, że nic nie pamiętam, oblewa mnie zimny pot i przypominam sobie rzeczy, które nie mają związku z obecną sytuacją (wakacje, wyjazd sprzed 2 lat, jakaś sytuacja z dzieciństwa- baaardzo różne rzeczy). Wydaje mi się, że od dłuższego czasu borykam się z fobią społeczną - unikam kontaktu osobistego, wolę załatwić przez telefon/maila, wszystkie wystąpienia publiczne (szkoła/matura ustna/praca- czerwienię się, nie mogę z siebie wydusić słowa, stres na maxa- blokada organizmu) Być może na mój stan ma wpływ wychowanie przez matkę z nerwicą (niezdiagnozowaną i nieleczoną). „Nerwowe” myśli sprawiają, że mam problem z wymową (zdarza się zapominać słów, seplenić) , mam problem z pisaniem na klawiaturze (mylę przyciski). Mało się odzywam (ubogie słownictwo, przez brak pamięci nie jestem w stanie porozmawiać o książkach, filmach, wspomnieniach, wydarzeniach…). Oprócz tego: - Często wieczorem napady lęku (drętwienie rąk, ból głowy, kręcenie w głowie, podwyższony puls…) - obojętność - ogólnie gorsze samopoczucie - częste bóle głowy - rozdrażnienie - nie mogę zorganizować sobie pracy - problem z czytaniem instrukcji - brak nadpobudliwości ruchowej - nie mogę się skupić na jednej rzeczy(odkładam jedno, robię drugie co skutkuje „zawalaniem tematów i problemami) - zapominam wszystko od razu po wykonaniu - w czasach szkolnych problem z nauką języków, nauki wiersza na pamięć, nauki do egzaminów, sprawdzianów. Praktycznie moja edukacja się „ jakoś ślizgała” poza jedną poprawką zakończyłam i jakimś cudem zdałam maturę. Studiów niestety mimo 3 prób nie udało się. Wiedza dotycząca zdania prawa jazdy- również zakończona niepowodzeniem… Dotarło do mnie dopiero niedawno, że to nie moja wina – moim zdaniem to brak wsparcia i diagnozy w dzieciństwie co „zaowocowało” moim stanem w dorosłości. - mam wrażenie, że mój stan z dnia na dzień się pogorsza
Dlaczego mam coraz gorsze wyniki w nauce?
Dzień dobry Piszę w sprawie problemów z nauką w klasach 1-3 oceny miałam bardzo dobre i dostawałam na koniec roku książkę za dobre wyniki, później z czasem było coraz gorzej, z maturą również pierwsze zdałam język polski później za rok zdałam angielski i natomiast matematykę pisałam poprawkę i nie zdałam i teraz mam problemy z podstawową matematyką, angielskim i mam ubogie słownictwo.
Córka 7 lat ma trudności z odezwaniem się wśród ludzi. Jak mam jej pomóc?
Dzień dobry, moja córka w wieku 7 lat, gdy jesteśmy wśród innych ludzi (np. rodzina, znajomi) ma problem, żeby się odezwać - choćby przywitać się, odpowiedzieć na zadane pytanie, nie wspominając już, np. o złożeniu życzeń itp. Co mogę zrobić, aby jej w tym pomóc, by zachowywała się inaczej?
Różne reakcje na bodźce oraz brak możliwości skupienia uwagi.
Cześć! Od jakiegoś czasu zauważyłam, że mam duże problemy ze skupieniem uwagi na jednej czynności. Od zawsze miałam z tym lekkie problemy, ale odnoszę wrażenie, że ostatnio (kilka miesięcy) się to mocno nasiliło. Zanim wezmę się za to, co mam do zrobienia, pojawia się w mojej głowie 10 innych pytań/spraw, które mi to utrudniają. W rezultacie odwlekam w czasie wiele ważnych, ale wymagających skupienia zadań. Bardzo czesto zdarza mi się też nieswiadomie zostawiać rzeczy w bardzo różnych miejscach, w których nie pamiętam, że je zostawiłam. Ciężko jest mi się też skupić na rozmowie z drugą osobą. Słyszę, co ktoś do mnie mówi, ale mam trudności z zapamiętaniem przekazywanych mi informacji. Często nie daje też dokończyć rozmówcy wypowiedzi i sama to robię. Bywa też, że czasami nie jestem w stanie znieść wielu różnych dźwięków/odgłosów na raz, bo wyprowadza mnie to z równowagi. Jestem wtedy nerwowa i najczęściej zakładam słuchawki, zamykam okno, drzwi, byle by się odciąć od źrodeł hałasu. Z drugiej strony są też chwile, kiedy lubię się rozpraszać (np. głośną muzyką) jednocześnie robiąc jeszcze jakieś dodatkowe czynności. Piszę, bo zastanawiam się czego mogą być to objawy. Dodatkowo dodam, że leczę się na niedoczynność tarczycy oraz na bezsenność i wahania nastroju. Z góry dziękuję za odpowiedź :)
Jak pomóc dziecku, u którego stwierdzono pogranicze niepełnosprawności intelektualnej?
W badaniu przez ppp stwierdzono u dziecka pogranicze niepełnosprawności intelektualnej. Jak pomóc dziecku? Na co zwrócić uwagę? Ja sama oprócz problemów w nauce nie dostrzegam u dziecka żadnego uposledzenia, dobrze radzi sobie w kontaktach z rówieśnikami, jest samodzielny, rozwazny, rozwija swoje pasje, dużo rozmawia itp. Im więcej czytam na ten temat mam coraz większe obawy dot jego edukacji i wkroczenia w dorosłość.
Trudności w mówieniu i rozumieniu języka po udarze

Od udaru zmagam się z trudnościami w mówieniu i rozumieniu języka. Każda rozmowa to wyzwanie – często nie mogę znaleźć właściwych słów, co strasznie mnie frustruje. Czuję, że to wpływa na moje relacje z ludźmi i pewność siebie. Czasem mam wrażenie, że łatwiej jest unikać rozmów, niż zmagać się z tym ciągłym stresem.

Szukam też ogólnych rad, jak nie poddawać się frustracji i próbować dalej, nawet kiedy wydaje się, że nic nie idzie tak, jak powinno. Co mam zrobić?

Trudności z nauką czytania i pisania u dziecka: Sprawdzone techniki i metody poprawy pamięci
Mój syn od zawsze miał trudności z zapamiętywaniem i przyswajaniem materiału szkolnego, zwłaszcza przy nauce czytania i pisania. Mimo prób i różnych metod, wciąż walczy z tymi samymi problemami. Czy są jakieś sprawdzone techniki, które mogą mu pomóc?
Jak wspierać dziecko z dysleksją w nauce i budować pewność siebie?

W jaki sposób można wspierać dziecko z dysleksją w nauce, aby poczuło się pewniej? Córka coraz bardziej wstydzi się podchodzić np. do tablicy podczas zajęć, ponieważ boi się, że dzieci będą się z niej śmiać, że trochę dłużej zajmuje jej przeczytanie czy rozwiązanie zadania. Bardzo mi jej szkoda, jednak metody z ośrodka nie sprawdzają się. 

Czy są jakieś naprawdę sprawdzone metody, które ułatwią jej pracę?

Trudności z mówieniem w sytuacjach stresowych u 14-latka - jak sobie radzić?
Czasem chcę coś powiedzieć, ale nie mogę. Słowa są w głowie, wiem dokładnie, co chciałbym powiedzieć, ale jak tylko próbuję otworzyć usta – nic. Nauczycielka pyta mnie o coś w klasie, wszyscy patrzą, a ja siedzę cicho. Mama mówi: „No odpowiedz pani!”, ale ja nie mogę. Jakby ktoś nacisnął przycisk ,,wyciszenie” i koniec. Potem wszyscy myślą, że jestem niegrzeczny albo że nic nie wiem… ale ja po prostu nie mogę nic powiedzieć. Mam 14 lat.