Jak sprawdzić czy mam FAS?
I.G.
Magdalena Bilińska-Zakrzewicz
Dzień dobry,
Wyobrażam sobie niepokój płynący z wiedzy, ze matka spisywała alkohol będąc z Panią/Panem w ciąży. Przede wszystkim alkoholowy zespół płodowy FAS niesie za sobą szereg objawów i to one są podstawa do rozpoczęcia diagnostyki. Widoczne są one już we wczesnym dzieciństwie i nie znikają na skutek wzrostu/rozwoju, często uwidaczniając kolejne problemy.
Można wyróżnić trzy kategorie charakteryzujące pełnoobjawowy FAS:
- Specyficzne anomalie w budowie twarzy tj. krótkie szpary powiekowe, opadające powieki, szeroko rozstawione oczy, krótki zadarty nos, wygładzona rynienka nosowa, wąska górna warga, brak czerwieni wargowej, wolniejszy rozwój środkowej części twarzy, mała i słabo rozwinięta żuchwa, nisko osadzone uszy, krótka szyja, niedorozwój płytki paznokciowej, anormalność stawów i kości.
- Spowolniony rozwój fizyczny przed i po urodzeniu. Opóźnienia wzrostu, niska waga urodzeniowa, mała głowa, niski wzrost i waga w stosunku do wieku, opóźnienia rozwojowe.
- Objawy wynikające z uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego: zaburzenia małej i dużej motoryki, problemy z utrzymaniem równowagi, koordynacji wzrokowo-ruchowej. Zaburzenia sensoryczne w odbieraniu bodźców, w tym głodu, pragnienia, bólu. Trudności z poczuciem własnego ciała w przestrzeni, zrozumieniem kierunków, nieprawidłowe odczucia wzrokowe, dotykowe, słuchowe, smakowe, węchowe. Zaburzenia uwagi, słaba kontrola impulsów, problemy z pamięcią operacyjną, słabe zdolności adaptacyjne. Trudności z uczeniem się, gromadzeniem i wykorzystywaniem informacji, tworzeniem skojarzeń, przypominaniem informacji, zapominanie. Zaburzenia funkcji pamięci bezpośredniej, integracji zdobytych wiadomości, nieprawidłowa percepcja wzrokowa. Trudności w zrozumieniu pojęć abstrakcyjnych m.in.: matematycznych, czasu, pieniądza, odległości. Kłopoty z planowaniem, organizacją, rozwiązywaniem problemów, przewidywaniem, uczeniem się na błędach, oceną sytuacji. Trudności komunikacyjne, opóźniony rozwój mowy, problemy z używaniem języka w bardziej skomplikowanych kontekstach, dosłowne rozumienie pojęć, brak zrozumienia żartów, niezrozumienie intonacji językowej i emocjonalnej (smutek, radość, złość, twierdzenie, pytanie, rozkaz).
Dla kogo diagnoza FAS/FASD:
- Osoby z grup podwyższonego ryzyka (dzieci wychowywane w rodzinach zastępczych, adopcyjnych, domach dziecka, z rodzin z problemem alkoholowym);
- Osoby (dzieci i dorośli), których matki piły alkohol w okresie ciąży;
- Opóźnienia wzrostu o niejasnej etiologii oraz trudne do zdiagnozowania zaburzenia rozwojowe i trudności szkolne;
- Zaburzenia poznawcze (problemy z pamięcią, myśleniem abstrakcyjnym, logicznym, ) przy prawidłowym IQ
- Dzieci ze zdiagnozowanym ADHD, ASD, zaburzeniami zachowania i emocji, u których wprowadzona farmakoterapia nie przynosi efektu
dzieci o nietypowym wyglądzie, u których wykluczono istnienie zespołu genetycznego.
Diagnoza składa się z kilku wizyt - potrzebna jest konsultacja u wyspecjalizowanego w tym kierunku psychologa, badanie neuropsychologiczne oraz ocena medyczna. Dlatego poszukiwania należy rozpocząć od lekarza POZ, który pokieruje do odpowiednich specjalistów. Pozdrawiam, Magdalena Bilinska Zakrzewicz
Zobacz podobne
Witam, u mojego syna zdiagnozowano lekkie upośledzenie umysłowe w miejscowej poradni psychologiczno-pedagogicznej i chciałbym się dowiedzieć, jak takie osoby funkcjonują w życiu dorosłym: czy są w stanie odnieść sukces w życiu prywatnym i zawodowym, zdać prawko, ukończyć szkołę itp.? trochę się martwię o niego czy sobie poradzi jak mnie zabraknie.
Moja córka, 13 lat, dostała diagnozę ADHD, a ja jestem w szoku. Zawsze się dobrze uczy, potrafi się zająć czym tam chce (np. polubiła dzierganie włóczką), nie widziałam, żeby była nadpobudliwa. Skierował nas do poradni psycholog szkolny. Niby omówiono ze mną diagnozę, ale w zasadzie to i tak nie umiem zauważyć w córce tego ADHD. No i nie wiem czy mam się inaczej teraz zachowywać, nie wiem czy mam w czymś jej pomóc? Jest raczej ciekawską, wesołą nastolatką, nie widzę problemów.
