Left Arrowwróć do obszarów pomocy

Okres dojrzewania - co warto wiedzieć o zmianach i wyzwaniach

Okres dojrzewania to wyjątkowy i wymagający etap zmian fizycznych, emocjonalnych i społecznych. Zrozumienie tych procesów jest kluczowe dla nastolatków, ich rodziców i opiekunów, by lepiej radzić sobie z wyzwaniami i wspierać rozwój młodego człowieka.

dojrzewanie
Explanation default

Czym jest okres dojrzewania?

Okres dojrzewania, nazywany także pokwitaniem lub adolescencją, to etap życia człowieka charakteryzujący się dynamicznymi zmianami zarówno fizycznymi, jak i psychicznymi. W tym czasie dziecko stopniowo przekształca się w młodego dorosłego. Jest to proces nie tylko biologiczny, ale także psychologiczny i społeczny, przygotowujący młodego człowieka do wyzwań dorosłości.

W trakcie dojrzewania organizm przechodzi od fazy dziecięcej do dorosłej, nabywając zdolność do reprodukcji. Ten etap jest niezwykle ważny, ponieważ kształtuje się osobowość młodej osoby, rozwija się jej niezależność oraz umiejętność podejmowania decyzji. Formują się także relacje społeczne, a zdolność radzenia sobie z emocjami ulega znacznemu rozwojowi. Doświadczenia z tego okresu często wywierają długotrwały wpływ na życie dorosłe.

Jakie są objawy dojrzewania?

Dojrzewanie to fascynujący, choć często trudny etap w życiu każdego człowieka, charakteryzujący się intensywnymi zmianami fizycznymi, hormonalnymi i emocjonalnymi. Proces ten, rozpoczynający się zazwyczaj między 8. a 14. rokiem życia, prowadzi młodego człowieka od dzieciństwa do dorosłości, przygotowując organizm do osiągnięcia dojrzałości płciowej.

SYMPTOM_1

Skok pokwitaniowy

Gwałtowny wzrost, który występuje u dziewcząt zwykle między 10. a 14. rokiem życia, u chłopców między 12. a 16. - wzrost długości ciała, masy mięśniowej, zmiana proporcji ciała i w budowie kości, dzięki silnej aktywności hormonów wzrostu i płciowych.
SYMPTOM_2

Rozwój drugorzędowych cech płciowych

Cechy te nie są bezpośrednio związane z funkcją rozrodczą. U dziewcząt - rozwój piersi, poszerzenie bioder, owłosienie łonowe i pachowe oraz miesiączka. U chłopców - powiększenie jąder i penisa, owłosienie łonowe, pachowe i twarzy, pogłębienie głosu.
SYMPTOM_3

Próba określenia tożsamości

Kim jestem, jakie mam wartości, kim jestem w społeczeństwie? To czas eksperymentowania z różnymi stylami, grupami społecznymi, zainteresowaniami i poglądami. To także czas kwestionowania dotychczasowych autorytetów i budowania niezależności od rodziny.
SYMPTOM_4

Zmiany skórne

Wzrost poziomu hormonów płciowych = zwiększona produkcja sebum przez gruczoły łojowe, co sprzyja zatykaniu porów skóry i powstawaniu trądziku. Zmiany są nieprzyjemne, ale naturalne, często wymagają odpowiedniej pielęgnacji i konsultacji dermatologicznej.
SYMPTOM_5

Zmiany potrzeb fizycznych i psychicznych

Większe potrzeby samodzielności, prywatności i niezależności. Zwiększa się również potrzeba przynależności do grupy rówieśniczej oraz akceptacji społecznej. Fizycznie rośnie zapotrzebowanie na energię, co wynika z gwałtownego wzrostu i zmian hormonalnych.
SYMPTOM_6

Trudności emocjonalne i psychiczne

Wahania nastroju, poczucie niepewności, lęki, a czasami objawy depresji. Jest to związane z przebudową mózgu, wpływem hormonów oraz nowymi wyzwaniami społecznymi i szkolnymi. Ważne jest, aby dostrzegać symptomy i szukać wsparcia u specjalistów.
7

Zachowania problemowe i ryzykowne

Bunt, agresja, eksperymentowanie z używkami, łamanie zasad, izolowanie się. Często wynikają z poszukiwania tożsamości, testowania granic i presji rówieśniczej. Ważne jest podejście pełne zrozumienia i wsparcia, by pomóc przejść nastolatkowi przez ten etap.

Jak wspierać nastolatka w okresie dojrzewania?

Okres dojrzewania to wyzwanie nie tylko dla samych nastolatków, ale również dla ich rodziców i opiekunów. Kluczowe jest zapewnienie młodemu człowiekowi rzetelnej edukacji na temat zmian zachodzących w jego ciele oraz stworzenie przestrzeni do otwartej i bezpiecznej komunikacji. Warto pamiętać, że każdy nastolatek przechodzi przez ten proces w swoim tempie – niektórzy dojrzewają wcześniej, inni później, i jest to całkowicie naturalne. Czasem jednak tempo zmian bywa dla nastolatków trudne do zaakceptowania, zrozumienia, a nawet „przetrwania”.

Przyzwyczajenie się do, np. zmian w wyglądzie ciała wymaga od nastolatka nauczenia się, jak funkcjonować z tą „nową” (jeszcze niepoznaną) wersją siebie. Wsparcie emocjonalne i akceptacja ze strony rodziców są wtedy nieocenione. Nastolatki często porównują się z rówieśnikami i mogą doświadczać niepewności związanej ze zmianami w swoim ciele.

Rodzice powinni szanować potrzebę prywatności nastolatka, jednocześnie pozostając dostępnymi, gdy nastolatek potrzebuje rozmowy czy porady. Promowanie zdrowego stylu życia, w tym odpowiedniej diety i regularnej aktywności fizycznej, może pomóc młodej osobie lepiej radzić sobie zarówno z fizycznymi, jak i emocjonalnymi wyzwaniami tego okresu.

Bardzo ważne jest także zapewnienie nastolatkowi dostępu do specjalistycznej pomocy, takiej jak psycholog, psychoterapeuta czy psychiatra. Jeśli nastolatek wyraża (werbalnie lub niewerbalnie), że przeżywa trudny okres lub chciałby dowiedzieć się, jak radzić sobie ze stresem, zmianami życiowymi czy problemami szkolnymi – warto zaproponować mu wsparcie psychologiczne, psychoterapię, udział w grupie wsparcia lub psychoterapię systemową (rodzinną).

Jako opiekunowie nie powinniśmy panikować ani reagować negatywnie na sygnały potrzeby pomocy.

W przypadku zachowań ryzykownych, stosowania używek czy autoagresji, kluczowe jest zachowanie spokoju, empatii i otwartości na współpracę. Takie trudności często wynikają z innych problemów psychicznych, z którymi nastolatek nie potrafi sobie sam poradzić. Dzieci uczą się przez modelowanie, dlatego jeśli my, jako opiekunowie, będziemy prezentować zdrowe postawy i efektywne strategie radzenia sobie z wyzwaniami, nastolatek będzie miał większe szanse na poradzenie sobie z trudnościami.

Na koniec – bardzo ważne jest odpowiednie dobranie specjalisty, który będzie najlepiej dopasowany do potrzeb nastolatka i jego rodziny.

Darmowy test na poziom samooceny

Kwestionariusz, zawierający 20 pytań, służy do zbadania poziomu samooceny – czyli tego, jak postrzegasz siebie i swoją wartość. To nie diagnoza, a punkt wyjścia do refleksji nad relacją z samym sobą. Wypełnienie testu zajmie Ci około 3 minut.

Test Image

Czy wiesz, że aż 70% nastolatków odczuwa niepewność związaną ze zmianami zachodzącymi w ich ciele podczas dojrzewania?

Konsultacja ze specjalistą w okresie dojrzewania przynosi wiele korzyści, takich jak:

  • Profesjonalna ocena prawidłowości rozwoju fizycznego, która pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych zaburzeń i wdrożenie odpowiedniego leczenia.

  • Rzetelne informacje na temat zmian zachodzących w organizmie, co zmniejsza niepokój i zwiększa poczucie kontroli nad własnym ciałem.

  • Wsparcie emocjonalne w radzeniu sobie z wahaniami nastroju i stresem związanym z dojrzewaniem.

  • Nauka metod relaksacyjnych oraz technik pozwalających radzić sobie z negatywnymi myślami.

  • Pomoc w zapobieganiu i przeciwdziałaniu rozwojowi perfekcjonizmu, zaburzeń lękowych, depresji czy problemów związanych z odżywianiem.

Stress

Tęczowy słownik. Najważniejsze pojęcia i definicje z obszaru tożsamości transpłciowej i niebinarnej

Przejrzysty słowniczek pojęć związanych z tożsamością transpłciową i niebinarną. O języku inkluzywnym, korekcie płci, wsparciu i codziennych wyzwaniach – przygotowany z Fundacją PROMENADA, z linkami do wartościowych źródeł.

Test Image

Specjaliści wspierający nastolatków w okresie dojrzewania

Przedstawiamy wyselekcjonowaną grupę doświadczonych specjalistów, którzy pomagają młodzieży i ich rodzicom\opiekunom w bezpiecznym przejściu przez okres dojrzewania, oferując profesjonalne wsparcie w radzeniu sobie z fizycznymi, emocjonalnymi i społecznymi wyzwaniami tego etapu rozwoju.

Aniela Januś

Aniela Januś

Psycholożka, Psychoterapeutka
Natalia Baron

Natalia Baron

Psycholożka, Psychoterapeutka w trakcie szkolenia
Urszula Kubisiowska

Urszula Kubisiowska

Psychoterapeutka w trakcie szkolenia
Patrycja Tuora

Patrycja Tuora

Psycholożka, Psychoterapeutka w trakcie szkolenia
Wioleta Pec

Wioleta Pec

Psycholożka, Psychoterapeutka certyfikowana
Monika Bązi

Monika Bązi

Psycholożka, Psychoterapeutka w trakcie szkolenia

Nie wiesz, jak wybrać psychologa?

Skorzystaj z naszego Formularza, który zaproponuje Ci specjalistów na miarę Twoich potrzeb i możliwości.

Najczęściej zadawane pytania o okres dojrzewania

Okres dojrzewania to czas intensywnych przemian fizycznych, emocjonalnych i społecznych, który często budzi wiele pytań zarówno wśród nastolatków, jak i ich rodziców. Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące tego fascynującego, choć niekiedy trudnego etapu rozwoju. Pamiętaj, że każdy człowiek przechodzi przez dojrzewanie w swoim indywidualnym tempie, a zmiany zachodzące w tym okresie są naturalną częścią dorastania. Odpowiedzi zostały opracowane przez doświadczoną psycholożkę.

Początek dojrzewania jest kwestią indywidualną i zależy od wielu czynników, w tym genetycznych i środowiskowych. U dziewcząt okres dojrzewania zazwyczaj rozpoczyna się między 8. a 13. rokiem życia, najczęściej około 10-11 lat. Pierwszymi oznakami są zwykle rozwój piersi oraz pojawienie się owłosienia łonowego.

U chłopców dojrzewanie rozpoczyna się nieco później, zazwyczaj między 9. a 14. rokiem życia, ze średnim początkiem około 11-12 lat. Pierwszymi oznakami są powiększenie jąder i penisa oraz pojawienie się owłosienia łonowego. Warto pamiętać, że zarówno wcześniejsze, jak i późniejsze rozpoczęcie dojrzewania może być całkowicie normalne, jednak w przypadku bardzo wczesnego (przed 8. rokiem życia u dziewcząt i 9. u chłopców) lub bardzo późnego (po 13. roku życia u dziewcząt i 14. u chłopców) początku warto skonsultować się z lekarzem.

Zmiany zachodzące w okresie dojrzewania są inicjowane i regulowane przez złożony układ hormonalny. Proces ten rozpoczyna się od zwiększonej produkcji hormonu uwalniającego gonadotropinę (GnRH) przez podwzgórze — strukturę mózgu odpowiedzialną za kontrolę wielu funkcji hormonalnych.

GnRH stymuluje przysadkę mózgową do wydzielania dwóch kluczowych hormonów: luteinizującego (LH) oraz folikulotropowego (FSH). Te z kolei pobudzają gonady — jajniki u dziewcząt oraz jądra u chłopców — do produkcji hormonów płciowych.

U dziewcząt głównym hormonem jest estrogen, który odpowiada za rozwój piersi, poszerzenie bioder oraz inne cechy żeńskie. U chłopców dominuje testosteron, odpowiedzialny za wzrost penisa, rozwój mięśni, zmianę głosu oraz pojawienie się owłosienia.

Warto podkreślić, że zarówno dziewczęta, jak i chłopcy produkują oba typy hormonów, choć w różnych proporcjach, co wpływa na ich cechy płciowe i rozwój.

Wahania nastroju w okresie dojrzewania wynikają ze współdziałania czynników biologicznych, psychologicznych i społecznych. Z biologicznego punktu widzenia, gwałtowne zmiany poziomu hormonów — zwłaszcza estrogenu, testosteronu oraz hormonów stresu — wpływają bezpośrednio na funkcjonowanie mózgu i regulację emocji.

Jednocześnie mózg nastolatka przechodzi intensywną przebudowę. Najpierw rozwija się układ limbiczny, który odpowiada za emocje, a dopiero później kora przedczołowa — odpowiedzialna za racjonalne myślenie i kontrolę impulsów. Ta nierównowaga rozwojowa sprawia, że emocje są doświadczane silniej, a ich kontrola bywa trudniejsza.

Dodatkowo nastolatki stają przed nowymi wyzwaniami społecznymi, poszukują własnej tożsamości i odczuwają rosnącą presję otoczenia, co również wpływa na zmienność nastrojów.

Ważne jest, aby zarówno młodzi ludzie, jak i ich opiekunowie zdawali sobie sprawę, że te wahania są naturalną częścią procesu dojrzewania i przejściem, które z czasem ulega stabilizacji.

Rozmowy o seksualności to naturalna i ważna część wychowania, która powinna zacząć się dużo wcześniej niż samo dojrzewanie. W przypadku nastolatków kluczowe jest stworzenie atmosfery otwartości i zaufania, dzięki której młody człowiek będzie czuł się swobodnie, zadając pytania i wyrażając swoje wątpliwości.

Zamiast organizować jednorazowe, niezręczne „poważne rozmowy”, warto traktować edukację seksualną jako ciągły, naturalny proces. Rozmowy powinny być dostosowane do wieku i poziomu dojrzałości dziecka, a także prowadzone językiem jasnym, używając prawidłowych nazw anatomicznych i unikając eufemizmów, które mogą prowadzić do nieporozumień.

Ważne jest, aby przekazywać nie tylko wiedzę biologiczną, ale także wartości takie jak szacunek dla siebie i innych, odpowiedzialność, wzajemna zgoda w relacjach oraz umiejętność stawiania granic.

Jeśli rodzic czuje się niepewnie lub brakuje mu wiedzy, warto sięgnąć po sprawdzone źródła — książki, wiarygodne strony internetowe lub porozmawiać ze specjalistą. Nawet jeśli nastolatek początkowo będzie zakłopotany lub niechętny do rozmowy, to doceni gotowość rodzica do otwartości i wsparcia.

Badania pokazują, że młodzież, która otrzymuje rzetelną edukację seksualną od swoich opiekunów, podejmuje bardziej świadome i odpowiedzialne decyzje dotyczące swojego życia intymnego.

Presja rówieśnicza jest szczególnie silna w okresie dojrzewania, gdy akceptacja grupy staje się niezwykle ważna dla kształtującej się tożsamości nastolatka. Aby pomóc młodemu człowiekowi skutecznie radzić sobie z tą presją, warto budować jego poczucie własnej wartości i pewność siebie niezależnie od opinii innych. Rozmawiaj o wartościach rodzinnych i zachęcaj do krytycznego myślenia o tym, co proponują rówieśnicy.

Ucz asertywności i technik odmawiania, które pozwolą nastolatkowi przeciwstawić się negatywnej presji bez narażania się na odrzucenie. Modeluj zdrowe zachowania i podejmowanie decyzji we własnym życiu. Poznaj przyjaciół swojego dziecka i, jeśli to możliwe, ich rodziców. Stwórz dom, który jest bezpieczną przystanią, gdzie nastolatek może być sobą bez obawy o krytykę. Pamiętaj, że presja rówieśnicza może mieć również pozytywne aspekty, motywując do rozwoju i podejmowania nowych wyzwań. Kluczowe jest, aby nastolatek potrafił rozpoznać, kiedy wpływ rówieśników jest konstruktywny, a kiedy może prowadzić do ryzykownych zachowań.

Masz więcej pytań na temat okresu dojrzewania?

Jeśli masz więcej pytań dotyczących okresu dojrzewania, nasz specjalistyczny chat jest dostępny dla Ciebie przez całą dobę. Możesz bezpiecznie i całkowicie anonimowo porozmawiać z naszym systemem, który został zaprogramowany przez ekspertów w dziedzinie rozwoju młodzieży, aby udzielać rzetelnych informacji i wsparcia.

Dodatkowe materiały

Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź naszego Bloga, a także Forum Psychologiczne! Znajdziesz tam merytoryczne artykuły, odpowiedzi Specjalistów_ek, praktyczne przykłady i wskazówki oraz wiele inspiracji.

13-letnia córka mówi, że nikt jej nie lubi. Już w przedszkolu miała złe doświadczenia.

Dzień dobry, pytanie dotyczy mojej 13-letniej córki. 

Jest osobą bardzo wrażliwą, nieśmiałą i skrytą. Ma problem z nawiązywaniem nowych znajomosci, tylko jedną kokeżankę. Często powtarza, że nikt jej nie lubi i że jest dziwna. 

Od kilku lat przewija się też temat jej przedszkola i zaczynam dostrzegać, że to jak teraz układają się jej relacje z dziećmi może mieć związek właśnie z okresem przedszkolnym. Jak miała 5/6lat pojawił się okres, w którym nie chciała wchodzić do sali do swojej grupy. Płakała, wyrywała się jak tylko zobaczyła siedzące dzieci. Wielokrotnie pytałam przedszkolanki czy zauważyły coś niepokojącego, z czego takie zachowanie może wynikać. Twierdziły, że nic się nie dzieje, a córka była wtedy za mała, żeby o tym opowiadać. Dopiero kilka lat po zakończeniu przedszkola zaczęła mówić, że nikt się z nią nie bawił, że dzieci jej nie lubiły, że się z niej naśmiewały i jak miała nowe ubrania to specjalnie szarpały ją za nie, żeby je porwać; że pani wciskała jej jedzenie na siłę, raz nawet złapała ją tak mocno za rękę, że bolało...Temat przedszkola wraca co jakiś czas. Córka sama mówi, że nikt jej nie lubi, tak jak wtedy w przedszkolu. Nie wiem co robić...czy powinna odbyć jakąś terapię? Czy w nastoletnim wieku takie odczucia są po prostu normalne? Boję się, żeby czegoś nie przegapić...

Relacje z kuzynką bardzo wpłynęły na życie mojej córki - na początku było super, teraz jest nie za dobrze. Czy powinnam się wtrącać?
Cześć, jestem mamą jedynaczki - 15 lat. Mimo tego, że nie ma rodzeństwa od dziecka ma bliski kontakt z kuzynką rówieśniczką (córka siostry męża). I tak razem w przedszkolu, razem w szkolnej ławce, razem w szkole i razem po szkole, razem na podwórku, na wakacyjnych wyjazdach...Nasze rodziny mieszkają bardzo blisko siebie i często się spotykamy. Mama kuzynki jest chrzestną matką mojej córki. Dopiero w liceum rozstanie, inne miasta i inne otoczenie. Moja córka na początku (pierwsze klasy podstawówki) była bardzo zaborcza jeśli chodzi o relacje z kuzynką, chciała ją mieć tylko dla siebie i nie rozumiała, że tamta ma prawo kolegować się z innymi dziećmi...tak jak ona ma prawo mieć inne koleżanki. Przeżywała różne sytuacje... Można powiedzieć, że kuzynka owinęła sobie córkę wokół palca i mogła robić z nią co chciała a ta i tak była wierna jak piesek. Dużo zmieniło się w ostatnich latach podstawówki, w okresie dojrzewania... Córka trwała przy kuzynce i znosiła jej gwiazdorzenie, przykre uwagi na swój temat, trwała przy niej w każdej chwili zatracając swoją osobowość. Wszyscy z boku patrząc zawsze traktowali je jak siostry. I tak w końcu miarka się przebrała i to moja córka podjęła decyzję o tym żeby pójść w całkiem innym kierunku do liceum, byle nie razem...nie chciała być już dalej jak się wyraziła "przydupasem kuzynki"... Przez całą podstawówkę borykała się z bardzo niską samooceną, nie wierzyła że ktoś może ją lubić za to jak jest, że dla kogoś może być ważna...W pierwszej klasie liceum nawiązała kontakty z rówieśniczkami (choć nie było łatwo) ale nadal nie wierzyła w siebie i na każdym kroku szukała dowodu że ktoś ją akceptuje. Pomogła nam bardzo pani psycholog... Po jakimś czasie okazało się, że kuzynka też miała problem z kontaktami z rówieśnikami i z nawiązaniem relacji w swoim liceum a winę za to (może nie wprost ale bardzo dając do zrozumienia) obarcza się moją córkę. To wszystko przez to, że moja córka się zmieniła i zostawiła kuzynkę. Nie poświęca jej tyle czasu, nie adoruje i nie interesuje się jej sprawami... Prawdę mówiąc widzę, że moja córka ma teraz bardzo lekceważące podejście do kuzynki i faktycznie nie zwraca na nią uwagi... Boję się w sumie, że z miłości przeszło jej całkowicie może jeszcze nie w nienawiść ale w obojętność. Nie wiem co robić. Do tej pory starałam się wspierać moje dziecko i pomóc poprawić jej samoocenę. Ale dochodzą do tego wszystkiego nasze relacje rodzinne. Nie wtrącałam się w taki sposób żeby rozmawiać ze szwagierką o dziewczynach ale bolą mnie insynuacje, że wszystkiemu winna jest moja córka. Kuzynka jest ewidentnie smutna i zdołowana, korzystała z porady psychologa. Ale to przez wiele lat moja córka nakładała maski i udawała przed wszystkimi w rodzinie że jest wszystko ok a potem w domu płakała w poduszkę nieszczęśliwa i zdołowana. Czy powinnam się wtrącał i porozmawiać jak mama z mamą? Czy może one powinny wylać z siebie wszystkie wzajemne żale i pokłócić się a potem może pogodzić i żyć na nowo. Nie wiem, czy w ogóle da się coś z tego zrozumieć co napisałam...może za bardzo się przejmuję...

Bezpłatne konsultacje dla nastolatków i ich rodziców w okresie dojrzewania

Wychodząc naprzeciw potrzebom młodzieży i rodziców mierzących się z wyzwaniami okresu dojrzewania, specjaliści oferują darmowe konsultacje. Rozumiemy, że kwestie finansowe mogą stanowić istotną barierę w podjęciu decyzji o skorzystaniu z profesjonalnego wsparcia, dlatego chcemy ułatwić ten pierwszy, często najtrudniejszy krok.

Kiedy warto?

  • Gdy zauważasz u siebie lub u swojego dziecka intensywne wahania nastroju i trudności w radzeniu sobie z emocjami typowymi dla okresu dojrzewania;

  • Kiedy relacje rodzinne stają się napięte i konfliktowe, a komunikacja między nastolatkiem a rodzicami jest zaburzona;

  • Jeśli nastolatek doświadcza silnego niepokoju związanego ze zmianami zachodzącymi w jego ciele lub porównuje się niekorzystnie z rówieśnikami;

  • Gdy pojawiają się problemy w szkole, izolacja społeczna lub zachowania ryzykowne, które mogą być wyrazem trudności w adaptacji do wyzwań okresu dojrzewania.

Potrzebujesz bezpłatnej pomocy?

Sprawdź dostępnych specjalistów i umów się na bezpłatną pierwszą konsultację już dziś – zrób ten ważny krok w kierunku wspierania zdrowego rozwoju nastolatka.

Zobacz również

Darmowy test na poziom samooceny

Kwestionariusz, zawierający 20 pytań, służy do zbadania poziomu samooceny – czyli tego, jak postrzegasz siebie i swoją wartość. To nie diagnoza, a punkt wyjścia do refleksji nad relacją z samym sobą. Wypełnienie testu zajmie Ci około 3 minut.

Test Image

Bibliografia

Agnieszka Zając
BadgeCheckIconZweryfikowano treść

Agnieszka Zając

Powyższe informacje nie zastępują kontaktu z lekarzem

Zobacz, którzy specjaliści udostępniają bezpłatne konsultacje psychologiczne i łatwo umów pierwszą wizytę.