Left Arrowwróć do obszarów pomocy

Okres dojrzewania - co warto wiedzieć o zmianach i wyzwaniach

Okres dojrzewania to fascynujący, choć trudny etap życia. Zrozumienie zachodzących zmian i wyzwań pomoże nastolatkom i ich opiekunom lepiej przejść przez ten czas. Sprawdź kluczowe informacje o dojrzewaniu, które ułatwią zrozumienie tego ważnego etapu.

dojrzewanie
Explanation default

Czym jest okres dojrzewania?

Okres dojrzewania, znany również jako pokwitanie lub adolescencja, to etap w życiu człowieka charakteryzujący się dynamicznymi zmianami fizycznymi i psychicznymi. W tym czasie dziecko stopniowo przekształca się w młodego dorosłego. To nie tylko proces biologiczny, ale również psychologiczny i społeczny, przygotowujący młodego człowieka do wyzwań dorosłego życia.

Okres dojrzewania to etap rozwoju, w którym organizm przechodzi od stanu dziecięcego do dorosłego, nabywając zdolności do reprodukcji. Jego znaczenie jest kluczowe, ponieważ kształtuje się osobowość młodego człowieka, rozwija się niezależność i umiejętność podejmowania decyzji, formują się relacje społeczne, rozwija się umiejętność radzenia sobie z emocjami, a doświadczenia z tego okresu często mają długotrwały wpływ na dorosłe życie.

Jakie są objawy dojrzewania?

Dojrzewanie to fascynujący, choć często trudny etap w życiu każdego człowieka, charakteryzujący się intensywnymi zmianami fizycznymi, hormonalnymi i emocjonalnymi. Proces ten, rozpoczynający się zazwyczaj między 8. a 14. rokiem życia, prowadzi młodego człowieka od dzieciństwa do dorosłości, przygotowując organizm do osiągnięcia dojrzałości płciowej.

SYMPTOM_1

Skok pokwitaniowy

Gwałtowny wzrost, podczas którego nastolatek może urosnąć nawet 10-12 cm w ciągu roku, często powodujący bóle w kończynach dolnych i chwilową niezgrabność ruchów.
SYMPTOM_2

Rozwój drugorzędowych cech płciowych

U dziewcząt pojawia się rozwój piersi (między 9. a 14. rokiem życia), a u chłopców powiększenie jąder i penisa (około 11-12. roku życia),. Dla niektórych może być to stresujące, ze względu na szybko zmieniające się ciało.
SYMPTOM_3

Próba określenia tożsamości

Pojawiają się próby i trudności z odpowiedzią na pytanie 'kim jestem?'. Młode osoby poszukują tej odpowiedzi poprzez próbowanie różnych obszarów życia i zainteresowań, np. kręgów społecznych, hobby itp.
SYMPTOM_4

Zmiany skórne

Zwiększona aktywność gruczołów łojowych prowadzi do pojawienia się trądziku młodzieńczego, a pot staje się bardziej intensywny i zmienia zapach.
SYMPTOM_5

Zmiany potrzeb

Zmieniająca się tożsamość i próba jej określenia może powodować przemiany w potrzebach, np. w życiu społecznym. Mogą zintensyfikować trudności i specyficzne potrzeby wynikające z ADHD czy spektrum autyzmu.
SYMPTOM_6

Trudności psychiczne

Okres dojrzewania może cechować się rozwojem zaburzeń odżywiania, osobowości, nastroju czy lękowych. Czynniki ryzyka są bardzo różnorodne - możesz przeczytać o nich w poszczególnych obszarach pomocy.
7

Zachowania ryzykowne

Młode osoby mogą podejmować zachowania ryzykowne w odpowiedzi na czystą ciekawość, ale też w odpowiedzi na trudności psychiczne, poczucie chaosu czy trudność w adaptacji do intensywnych i nagłych zmian, np. wyglądu ciała.

Jak wspierać nastolatka w okresie dojrzewania?

Okres dojrzewania to nie tylko wyzwanie dla samych nastolatków, ale również dla ich rodziców i opiekunów. Kluczowe jest zapewnienie młodemu człowiekowi rzetelnej edukacji na temat zmian zachodzących w jego ciele oraz przestrzeni do otwartej komunikacji. Warto pamiętać, że każdy nastolatek przechodzi przez ten proces w swoim tempie - niektórzy rozpoczynają dojrzewanie wcześniej, inni później, co jest zupełnie normalne. Czasem jednakże tempo dojrzewania jest dla samych nastolatków trudne do adaptacji, zrozumienia czy - ogólnie rzecz ujmując - przetrwania.

Przyzwyczajenie się do, np. zmian w wyglądzie ciała, wymaga od nastolatka nauczenia się, jak z tą 'nową' (nigdy nie poznaną) wersją siebie funkcjonować. Wsparcie emocjonalne i akceptacja są w tym czasie nieocenione. Nastolatki często porównują się z rówieśnikami i mogą czuć niepewność związaną ze zmianami w swoim ciele.

Rodzice powinni szanować potrzebę prywatności nastolatka, jednocześnie pozostając dostępnymi, gdy potrzebuje on rozmowy czy porady. Promowanie zdrowego stylu życia, w tym odpowiedniej diety i aktywności fizycznej, może pomóc młodemu człowiekowi lepiej radzić sobie z fizycznymi i emocjonalnymi wyzwaniami tego okresu.

Bardzo ważne jest też zapewnienie możliwości skorzystania przez nastolatka z usług psychologa, psychoterapeuty czy psychiatry. Jeśli nastolatek zakomunikuje (werbalnie lub niewerbalnie), że przeżywa ciężki okres lub chciałby dowiedzieć się, jak radzić sobie ze stresem, zmianami życiowymi czy szkołą - zaproponujmy mu pomoc psychologiczną\ grupę wsparcia czy również psychoterapię systemową (rodzinną). Nie można denerwować się czy panikować, jako opiekun, gdy młoda osoba zgłosi potrzebę pomocy.

Podejmowanie zachowań ryzykownych, stosowanie używek czy innych zachowań autoagresywnych powinno zostać zaopiekowane z zachowaniem spokoju, empatii i chęci do współpracy. Takie trudności wynikają bardzo często z innych problemów psychicznych, z którymi nastolatek nie potrafi sobie poradzić. Dzieci uczą się na podstawie modelowania, a więc jeśli my, opiekunowie, będziemy prezentować w ciągu życia zdrowe postawy i sposoby radzenia sobie z wyzwaniami, tak i nastolatek będzie miał większą możliwość poradzenia sobie.

Czy wiesz, że 70% nastolatków odczuwa niepewność związaną ze zmianami zachodzącymi w ich ciele podczas dojrzewania?

Udanie się do specjalisty w związku z problemami podczas dojrzewania przynosi takie korzyści jak:

  • Profesjonalna ocena prawidłowości rozwoju fizycznego, co pozwala wcześnie wykryć ewentualne zaburzenia i wdrożyć odpowiednie leczenie

  • Otrzymanie rzetelnych informacji na temat zmian zachodzących w organizmie, co zmniejsza niepokój i zwiększa poczucie kontroli nad własnym ciałem

  • Wsparcie emocjonalne w radzeniu sobie z wahaniami nastroju i stresem związanym z dojrzewaniem

  • Nauka metod relaksacyjnych i technik pozwalających radzić sobie z negatywnymi myślami

  • Wsparcie i zapobiegnięcie rozwojowi perfekcjonizmu, zaburzeń lękowych, depresji czy odżywiania.

Stress

Specjaliści wspierający nastolatków w okresie dojrzewania

Przedstawiamy wyselekcjonowaną grupę doświadczonych specjalistów, którzy pomagają młodzieży i ich rodzicom\opiekunom w bezpiecznym przejściu przez okres dojrzewania, oferując profesjonalne wsparcie w radzeniu sobie z fizycznymi, emocjonalnymi i społecznymi wyzwaniami tego etapu rozwoju.

Aniela Januś

Aniela Januś

Psycholożka, Psychoterapeutka
Magdalena Łacheta-Kowalska

Magdalena Łacheta-Kowalska

Psycholożka
Joanna Jaśkiewicz

Joanna Jaśkiewicz

Psycholożka, Psychoterapeutka
Wioleta Pec

Wioleta Pec

Psycholożka, Psychoterapeutka certyfikowana
Arisa Jaz

Arisa Jaz

Psychoterapeutka
Anna Stępniewska

Anna Stępniewska

Psycholożka, Psychoterapeutka

Nie wiesz, jak wybrać psychologa?

Skorzystaj z naszego Formularza, który zaproponuje Ci specjalistów na miarę Twoich potrzeb i możliwości.

Najczęściej zadawane pytania o okres dojrzewania

Okres dojrzewania to czas intensywnych przemian fizycznych, emocjonalnych i społecznych, który często budzi wiele pytań zarówno wśród nastolatków, jak i ich rodziców. Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące tego fascynującego, choć niekiedy trudnego etapu rozwoju. Pamiętaj, że każdy człowiek przechodzi przez dojrzewanie w swoim indywidualnym tempie, a zmiany zachodzące w tym okresie są naturalną częścią dorastania.

Początek dojrzewania jest kwestią indywidualną i zależy od wielu czynników, w tym genetycznych i środowiskowych. U dziewcząt okres dojrzewania zazwyczaj rozpoczyna się między 8. a 13. rokiem życia, najczęściej około 10-11 lat. Pierwszymi oznakami są zwykle rozwój piersi oraz pojawienie się owłosienia łonowego.

U chłopców dojrzewanie rozpoczyna się nieco później, zazwyczaj między 9. a 14. rokiem życia, ze średnim początkiem około 11-12 lat. Pierwszymi oznakami są powiększenie jąder i penisa oraz pojawienie się owłosienia łonowego. Warto pamiętać, że zarówno wcześniejsze, jak i późniejsze rozpoczęcie dojrzewania może być całkowicie normalne, jednak w przypadku bardzo wczesnego (przed 8. rokiem życia u dziewcząt i 9. u chłopców) lub bardzo późnego (po 13. roku życia u dziewcząt i 14. u chłopców) początku warto skonsultować się z lekarzem.

Zmiany zachodzące w okresie dojrzewania są inicjowane i regulowane przez skomplikowany układ hormonalny. Proces rozpoczyna się od zwiększonej produkcji hormonu uwalniającego gonadotropinę (GnRH) przez podwzgórze w mózgu, co prowadzi do stymulacji przysadki mózgowej.

Przysadka mózgowa w odpowiedzi wydziela hormony luteinizujący (LH) i folikulotropowy (FSH), które z kolei pobudzają gonady (jajniki u dziewcząt i jądra u chłopców) do produkcji hormonów płciowych. U dziewcząt głównym hormonem jest estrogen, odpowiedzialny za rozwój piersi, poszerzenie bioder i inne żeńskie cechy płciowe. U chłopców dominuje testosteron, który stymuluje wzrost penisa, rozwój mięśni, zmianę głosu i pojawienie się owłosienia. Warto podkreślić, że zarówno dziewczęta, jak i chłopcy produkują oba typy hormonów, jednak w różnych proporcjach.

Wahania nastroju w okresie dojrzewania są wynikiem współdziałania czynników biologicznych, psychologicznych i społecznych. Z biologicznego punktu widzenia, gwałtowne zmiany poziomów hormonów, szczególnie estrogenu, testosteronu i hormonów stresu, wpływają bezpośrednio na funkcjonowanie mózgu i regulację emocji.

Jednocześnie mózg nastolatka przechodzi intensywną przebudowę - najpierw rozwija się układ limbiczny odpowiedzialny za emocje, a dopiero później kora przedczołowa odpowiedzialna za racjonalne myślenie i kontrolę impulsów. Ta nierównowaga rozwojowa może prowadzić do intensywniejszego doświadczania emocji przy jednoczesnej trudności w ich kontrolowaniu. Dodatkowo, nastolatki mierzą się z nowymi wyzwaniami społecznymi, poszukiwaniem własnej tożsamości i rosnącą presją otoczenia, co również może przyczyniać się do zmienności nastrojów. Ważne jest, aby zarówno młodzi ludzie, jak i ich opiekunowie rozumieli, że te wahania są naturalną częścią procesu dojrzewania.

Rozmowy o seksualności powinny być naturalną częścią wychowania, rozpoczynającą się znacznie wcześniej niż okres dojrzewania. W przypadku nastolatków, kluczowe jest stworzenie atmosfery otwartości i zaufania, w której młody człowiek będzie czuł się komfortowo zadając pytania. Unikaj jednorazowych, niezręcznych "poważnych rozmów" - zamiast tego, traktuj edukację seksualną jako ciągły proces.

Dostosuj poziom informacji do wieku i dojrzałości nastolatka, używając prawidłowego nazewnictwa anatomicznego i unikając eufemizmów, które mogą prowadzić do nieporozumień. Ważne jest, aby przekazywać nie tylko fakty biologiczne, ale również wartości związane z szacunkiem, odpowiedzialnością i zgodą w relacjach. Jeśli czujesz się niekomfortowo lub nie masz wystarczającej wiedzy, skorzystaj z pomocy książek, stron internetowych lub specjalistów. Pamiętaj, że nawet jeśli nastolatek wydaje się zakłopotany lub niechętny do rozmowy, to i tak ceni sobie twoją gotowość do dyskusji na te tematy. Badania pokazują, że młodzież, która otrzymuje rzetelną edukację seksualną od rodziców, podejmuje bardziej odpowiedzialne decyzje dotyczące swojej seksualności.

Presja rówieśnicza jest szczególnie silna w okresie dojrzewania, gdy akceptacja grupy staje się niezwykle ważna dla kształtującej się tożsamości nastolatka. Aby pomóc młodemu człowiekowi skutecznie radzić sobie z tą presją, warto budować jego poczucie własnej wartości i pewność siebie niezależnie od opinii innych. Rozmawiaj o wartościach rodzinnych i zachęcaj do krytycznego myślenia o tym, co proponują rówieśnicy.

Ucz asertywności i technik odmawiania, które pozwolą nastolatkowi przeciwstawić się negatywnej presji bez narażania się na odrzucenie. Modeluj zdrowe zachowania i podejmowanie decyzji we własnym życiu. Poznaj przyjaciół swojego dziecka i, jeśli to możliwe, ich rodziców. Stwórz dom, który jest bezpieczną przystanią, gdzie nastolatek może być sobą bez obawy o krytykę. Pamiętaj, że presja rówieśnicza może mieć również pozytywne aspekty, motywując do rozwoju i podejmowania nowych wyzwań. Kluczowe jest, aby nastolatek potrafił rozpoznać, kiedy wpływ rówieśników jest konstruktywny, a kiedy może prowadzić do ryzykownych zachowań.

Masz więcej pytań na temat okresu dojrzewania?

Jeśli masz więcej pytań dotyczących okresu dojrzewania, nasz specjalistyczny chat jest dostępny dla Ciebie przez całą dobę. Możesz bezpiecznie i całkowicie anonimowo porozmawiać z naszym systemem, który został zaprogramowany przez ekspertów w dziedzinie rozwoju młodzieży, aby udzielać rzetelnych informacji i wsparcia.

Dodatkowe materiały

Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź naszego Bloga, a także Forum Psychologiczne! Znajdziesz tam merytoryczne artykuły, odpowiedzi Specjalistów_ek, praktyczne przykłady i wskazówki oraz wiele inspiracji.

13-letnia córka mówi, że nikt jej nie lubi. Już w przedszkolu miała złe doświadczenia.

Dzień dobry, pytanie dotyczy mojej 13-letniej córki. 

Jest osobą bardzo wrażliwą, nieśmiałą i skrytą. Ma problem z nawiązywaniem nowych znajomosci, tylko jedną kokeżankę. Często powtarza, że nikt jej nie lubi i że jest dziwna. 

Od kilku lat przewija się też temat jej przedszkola i zaczynam dostrzegać, że to jak teraz układają się jej relacje z dziećmi może mieć związek właśnie z okresem przedszkolnym. Jak miała 5/6lat pojawił się okres, w którym nie chciała wchodzić do sali do swojej grupy. Płakała, wyrywała się jak tylko zobaczyła siedzące dzieci. Wielokrotnie pytałam przedszkolanki czy zauważyły coś niepokojącego, z czego takie zachowanie może wynikać. Twierdziły, że nic się nie dzieje, a córka była wtedy za mała, żeby o tym opowiadać. Dopiero kilka lat po zakończeniu przedszkola zaczęła mówić, że nikt się z nią nie bawił, że dzieci jej nie lubiły, że się z niej naśmiewały i jak miała nowe ubrania to specjalnie szarpały ją za nie, żeby je porwać; że pani wciskała jej jedzenie na siłę, raz nawet złapała ją tak mocno za rękę, że bolało...Temat przedszkola wraca co jakiś czas. Córka sama mówi, że nikt jej nie lubi, tak jak wtedy w przedszkolu. Nie wiem co robić...czy powinna odbyć jakąś terapię? Czy w nastoletnim wieku takie odczucia są po prostu normalne? Boję się, żeby czegoś nie przegapić...

Relacje z kuzynką bardzo wpłynęły na życie mojej córki - na początku było super, teraz jest nie za dobrze. Czy powinnam się wtrącać?
Cześć, jestem mamą jedynaczki - 15 lat. Mimo tego, że nie ma rodzeństwa od dziecka ma bliski kontakt z kuzynką rówieśniczką (córka siostry męża). I tak razem w przedszkolu, razem w szkolnej ławce, razem w szkole i razem po szkole, razem na podwórku, na wakacyjnych wyjazdach...Nasze rodziny mieszkają bardzo blisko siebie i często się spotykamy. Mama kuzynki jest chrzestną matką mojej córki. Dopiero w liceum rozstanie, inne miasta i inne otoczenie. Moja córka na początku (pierwsze klasy podstawówki) była bardzo zaborcza jeśli chodzi o relacje z kuzynką, chciała ją mieć tylko dla siebie i nie rozumiała, że tamta ma prawo kolegować się z innymi dziećmi...tak jak ona ma prawo mieć inne koleżanki. Przeżywała różne sytuacje... Można powiedzieć, że kuzynka owinęła sobie córkę wokół palca i mogła robić z nią co chciała a ta i tak była wierna jak piesek. Dużo zmieniło się w ostatnich latach podstawówki, w okresie dojrzewania... Córka trwała przy kuzynce i znosiła jej gwiazdorzenie, przykre uwagi na swój temat, trwała przy niej w każdej chwili zatracając swoją osobowość. Wszyscy z boku patrząc zawsze traktowali je jak siostry. I tak w końcu miarka się przebrała i to moja córka podjęła decyzję o tym żeby pójść w całkiem innym kierunku do liceum, byle nie razem...nie chciała być już dalej jak się wyraziła "przydupasem kuzynki"... Przez całą podstawówkę borykała się z bardzo niską samooceną, nie wierzyła że ktoś może ją lubić za to jak jest, że dla kogoś może być ważna...W pierwszej klasie liceum nawiązała kontakty z rówieśniczkami (choć nie było łatwo) ale nadal nie wierzyła w siebie i na każdym kroku szukała dowodu że ktoś ją akceptuje. Pomogła nam bardzo pani psycholog... Po jakimś czasie okazało się, że kuzynka też miała problem z kontaktami z rówieśnikami i z nawiązaniem relacji w swoim liceum a winę za to (może nie wprost ale bardzo dając do zrozumienia) obarcza się moją córkę. To wszystko przez to, że moja córka się zmieniła i zostawiła kuzynkę. Nie poświęca jej tyle czasu, nie adoruje i nie interesuje się jej sprawami... Prawdę mówiąc widzę, że moja córka ma teraz bardzo lekceważące podejście do kuzynki i faktycznie nie zwraca na nią uwagi... Boję się w sumie, że z miłości przeszło jej całkowicie może jeszcze nie w nienawiść ale w obojętność. Nie wiem co robić. Do tej pory starałam się wspierać moje dziecko i pomóc poprawić jej samoocenę. Ale dochodzą do tego wszystkiego nasze relacje rodzinne. Nie wtrącałam się w taki sposób żeby rozmawiać ze szwagierką o dziewczynach ale bolą mnie insynuacje, że wszystkiemu winna jest moja córka. Kuzynka jest ewidentnie smutna i zdołowana, korzystała z porady psychologa. Ale to przez wiele lat moja córka nakładała maski i udawała przed wszystkimi w rodzinie że jest wszystko ok a potem w domu płakała w poduszkę nieszczęśliwa i zdołowana. Czy powinnam się wtrącał i porozmawiać jak mama z mamą? Czy może one powinny wylać z siebie wszystkie wzajemne żale i pokłócić się a potem może pogodzić i żyć na nowo. Nie wiem, czy w ogóle da się coś z tego zrozumieć co napisałam...może za bardzo się przejmuję...

Bezpłatne konsultacje dla nastolatków i ich rodziców w okresie dojrzewania

Wychodząc naprzeciw potrzebom młodzieży i rodziców mierzących się z wyzwaniami okresu dojrzewania, specjaliści oferują darmowe konsultacje. Rozumiemy, że kwestie finansowe mogą stanowić istotną barierę w podjęciu decyzji o skorzystaniu z profesjonalnego wsparcia, dlatego chcemy ułatwić ten pierwszy, często najtrudniejszy krok.

Kiedy warto?

  • Gdy zauważasz u siebie lub u swojego dziecka intensywne wahania nastroju i trudności w radzeniu sobie z emocjami typowymi dla okresu dojrzewania;

  • Kiedy relacje rodzinne stają się napięte i konfliktowe, a komunikacja między nastolatkiem a rodzicami jest zaburzona;

  • Jeśli nastolatek doświadcza silnego niepokoju związanego ze zmianami zachodzącymi w jego ciele lub porównuje się niekorzystnie z rówieśnikami;

  • Gdy pojawiają się problemy w szkole, izolacja społeczna lub zachowania ryzykowne, które mogą być wyrazem trudności w adaptacji do wyzwań okresu dojrzewania.

Potrzebujesz bezpłatnej pomocy?

Sprawdź dostępnych specjalistów i umów się na bezpłatną pierwszą konsultację już dziś – zrób ten ważny krok w kierunku wspierania zdrowego rozwoju nastolatka.

Zobacz również

Bibliografia

Powyższe informacje nie zastępują kontaktu z lekarzem

Zobacz, którzy specjaliści udostępniają bezpłatne konsultacje psychologiczne i łatwo umów pierwszą wizytę.