ADHD u dorosłych nie oznacza, że objawy znikają wraz z wiekiem. Zamiast tego przybierają nowe formy, które są bardziej subtelne. Poznaj, jak przejawiają się różnice między kobietami i mężczyznami oraz jak zmienia się zaburzenie w kolejnych etapach życia.

Powszechnie mówi się, że dorośli „wyrastają z ADHD”. Ta obserwacja częściowo pokrywa się z rzeczywistością, choć przedstawia niepełny obraz. U około trzydziestu do sześćdziesięciu sześciu procent osób, u których ADHD diagnozowano w dzieciństwie, objawy rzeczywiście się utrzymują przez całe życie. Jednak zmiany, jakie zachodzą w mózgu i otaczającej nas rzeczywistości w dorosłości, przyczyniają się do tego, że manifestacja zaburzenia staje się inna. Ta transformacja związana jest zarówno z naturalnym dojrzewaniem neurologicznym, jak i ze sposobem, w jaki dorośli uczą się kompensować trudności - w wyniku socjalizacji i oczekiwań kulturowych.
Brak diagnozowanego leczenia w dzieciństwie, a następnie potrzeba funkcjonowania w bardziej wymagającym świecie pracy i relacji międzyludzkich, mogą skutkować tym, że u części osób objawy pozostają ukryte, czyli zmieniają formę, ale jednak nie zanikają - powodują za to jeszcze głębsze zagubienie.
U mężczyzn ADHD objawia się zazwyczaj poprzez objawy zewnętrzne, bardziej widoczne dla otoczenia. Dorośli mężczyźni z ADHD mogą być nadmiernie gadatliwi, wchodzić w słowo innym, przejawiać impulsywność w podejmowaniu decyzji oraz wykazywać trudności z utrzymaniem spokoju w sytuacjach, które wymagają długotrwałego skupienia. To, co w dzieciństwie przejawia się jako fizyczna hiperaktywność, w dorosłości często przekształca się w wewnętrzny niepokój, nieustanną potrzebę bycia w ruchu, odruchowe przenoszenie się z zadania na zadanie.
Mężczyźni z ADHD mogą wykazywać specyficzną formę reaktywności – szybkie reagowanie na bodźce, czasem agresywne wypowiedzi w sytuacjach, które ich frustrują, oraz trudności z samokontrolą w momencie emocjonalnego podrażnienia. Podatność na impulsywne podejmowanie ryzyka może przejawiać się w sferze zawodowej poprzez niebaczne decyzje, jak również w życiu prywatnym poprzez nieprzemyślane działania. Jednak ta sama energia i skłonność do podejmowania ryzyka mogą być zaletą w środowisku pracy, szczególnie gdy mężczyzna pracuje w zawodzie, gdzie kreatywność, szybkie podejmowanie decyzji i zdolność do działania pod presją są cenione. Mężczyźni z ADHD mogą być szczególnie efektywni w zawodach takich jak przedsiębiorczość czy stanowiska wymagające niezwykłych rozwiązań problemów. Jednak kiedy zmieniają się role – z pracownika dynamicznego na partnera albo ojca – mogą napotykać rzeczywiste wyzwania w budowaniu stabilności.
Niestety ADHD u mężczyzn często stwarza warunki do rozwinięcia się pracoholizmu czy uzależnienia, np. od alkoholu. Dzieje się to za sprawą braku strategii psychicznych, które pozwalają radzić sobie w życiu z ADHD.
Sytuacja dorosłych kobiet z ADHD jest zasadniczo inna ze względu na sposób, w jaki objawy się manifestują, a także na kulturowe oczekiwania względem nich. U kobiet ADHD częściej przybiera postać zaburzeń koncentracji przy mniejszym nasileniu hiperaktywności. W dzieciństwie dziewczęta z tym zaburzeniem mogą nie wysyłać tak wyraźnych sygnałów alarmu co ich rówieśnicy chłopcy – zamiast biegać po klasie i wchodzić w słowo nauczycielowi, mogą wydawać się pogubione w myślach, „bujające w obłokach”. Dzieje się to nie dlatego, że tych objawów nie doświadczają, ale że kulturowo i społecznie są wobec nich inne wymagania. Od dziewczynek i później kobiet oczekuje się stonowania, wstrzymywania negatywnych emocji, spokoju. Gdy chłopcy wykazują nadruchliwość, mówi się, że "chłopcy tak mają" i tym samym pozwala im na wzmożony ruch, sport, mniejsze skupienie. Ta subtelna manifestacja u dziewczynek niestety oznacza, że objawy często pozostają niezauważone przez nauczycieli, rodziców, a następnie przez klinicznych specjalistów.
Badania wyraźnie wskazują, że kobiety diagnozowane są z ADHD średnio pięć lat później niż mężczyźni, choć objawy pojawiły się w podobnym wieku. Do tego czasu bywa tak, już zdiagnozowano u nich depresję, zaburzenia lękowe czy zaburzenia osobowości – warunki, które były wtórne wobec nierozpoznanego ADHD. Specyficznym zjawiskiem, które przyczynia się do opóźnionej diagnozy u kobiet, jest maskowanie. Od najmłodszych lat dziewczynkom wpoiła się potrzebę bycia grzeczną, miłą, zorganizowaną. Gdy dziewczyna ma trudności z koncentracją albo skłonności do impulsywności, może ona – często nieświadomie – rozwinąć zaawansowane strategie kompensacyjne, aby ukryć te trudności.
Maskowanie przejawia się poprzez perfekcjonizm, nadplanowanie każdego elementu dnia, ścisłą kontrolę emocji na zewnątrz, bycie „zabawną” towarzyszką dla przyciągnięcia akceptacji społecznej. Dla zewnętrznego obserwatora dorosła kobieta z ADHD może wydawać się zorganizowana, zaangażowana, wszechstronnie kompetentna – dopóki nie widać wewnętrznego chaosu, który wiruje za tą maską.
ADHD nie przychodzi w jednym wcieleniu przez całe dorosłe życie. Jego manifestacja (objawy) ewoluuje wraz z wiekiem, zmianami hormonalnymi u kobiet, edukacyjnymi i zawodowymi wymaganiami, a także z relacyjnym kontekstem, w którym osoba funkcjonuje. Wczesna dorosłość – od około dwudziestu do trzydziestu lat – to czas, gdy osoby dorosłe z ADHD często zmagają się z przejściem od struktury edukacyjnej do świata pracy. Ten okres bywa czasem, kiedy zostaje postawiona diagnoza, szczególnie jeśli w dzieciństwie objawy były subtelne albo zakamuflowane.
Wybór zawodu dla osoby z ADHD w tym wieku ma zasadnicze znaczenie. Osoby z tym zaburzeniem mogą rozkwitać w zawodach oferujących zróżnicowanie, bodźce zmysłowe, możliwość działania w terenie i dynamiczny charakter pracy. Są w stanie wykonywać pracę kreatywną, działać efektywnie w zawodach pedagogicznych, w mediach czy też rozwijać własną działalność biznesową. Jednak zawody wymagające długotrwałej koncentracji na monotonnych, powtarzalnych zadaniach mogą okazać się źródłem frustracji i wypalenia.
W średniej dorosłości osoby z ADHD napotykają nowe wyzwania. Częstą rzeczywistością jest wejście w związek lub małżeństwo, bycie rodzicem oraz zwiększające się obowiązki zawodowe. W tym okresie objawy ADHD, które były do tej pory maskowane, mogą się zaostrzać. Partner bez ADHD może doświadczyć rosnącą frustrację wynikającą z zapominania o ważnych datach, szybkich zmian nastroju albo trudności w dzieleniu się obowiązkami domowymi.
Dla mężczyzn problem może się nasilać, gdy pracują w zawodach wymagających rutyny i długoterminowego planowania – archetypu świata korporacyjnego, gdzie impulsywność i rozproszenie uwagi są postrzegane jako nieprofesjonalne.
Dla kobiet średnia dorosłość niesie dodatkowe komplikacje hormonalne. Cykl menstruacyjny ma wpływ na nasilenie objawów ADHD u kobiet, zwłaszcza w fazie lutealnej, kiedy to spadek estradiolu i wzrost progesteronu mogą nasilać trudności z koncentracją i regulacją emocji. Ten element – często nieznany nawet samym kobietom – może świadczyć o tym, że ich ADHD nagle wydaje się „gorsze” w określonej części miesiąca, bez wyraźnej przyczyny.
Lata czterdzieste do pięćdziesięciu to czas, gdy dla wielu kobiet pojawia się menopauza bądź okres przedmenopauzalny, co wiąże się z głębokim nowym spojrzeniem na doświadczenie ADHD. Badania wskazują, że sześćdziesiąt jeden procent kobiet w wieku czterdziestu sześciu lat i starszych uważa, że ADHD najbardziej wpływa na ich życie właśnie w latach czterdziestu do pięćdziesięciu, często w kontekście zmian menopauzy. Gwałtowne fluktuacje hormonów mogą skoncentrować objawy ADHD, powodując zamglenie umysłu, problemy z pamięcią i intensywne wahania nastroju, które bardziej uciążliwe mogą stać się nawet od samych objawów ADHD.
To, że menopauza pojawia się u kobiet z ADHD średnio pięć do siedmiu lat wcześniej niż u kobiet bez tego zaburzenia, dodatkowo komplikuje obraz. Psychostymulujące leki mogą pomóc w zarządzaniu zarówno objawami ADHD, jak i pewnymi aspektami poznawczymi upadku związanego z menopauzą.
Relacje partnerskie osób z ADHD mogą być źródłem zarówno głębokich więzi, jak i sporych trudności. Impulsywność, którą objawiają osoby z tym zaburzeniem, może ujawniać się poprzez wchodzenie w słowo, szybkie reagowanie złością w sytuacjach konfliktowych, a także poprzez agresywne komentarze spowodowane emocjonalnym podrażnieniem. Partner bez ADHD może czuć się niezrozumiany, zapominany – doświadcza zapomnienia ważnych dat, zmian planów w ostatniej chwili, nierównego podziału obowiązków domowych.
Jednak partnerstwo z osobą z ADHD może być również źródłem autentyczności i intensywnej emocjonalnej łączności. Osoby z tym zaburzeniem mogą być wysoce empatyczne, uważne i intuicyjnie wrażliwe na potrzeby bliskich, zwłaszcza w początkowych fazach związku. Terapia par, którą można prowadzić zdalnie czy w formie tradycyjnej sesji, może pomóc w wypracowaniu zdrowych strategii komunikacji i wspólnego radzenia sobie z wyzwaniami.
Rodzicielstwo osób z ADHD jest tematem, który budzi wiele emocji. Dorośli z tym zaburzeniem mogą być zdumiewającymi rodzicami z powodu ich zdolności do spontanicznej zabawy, głębokie intuicji i emocjonalnego zaangażowania w życie dzieci. Jednak wyzwania są realne – zapominanie o harmonogramach szczepień, trudności z utrzymaniem konsekwencji wychowawczej, szybka frustracja w sytuacjach, gdy dzieci nieposłuszne – to wszystko może komplikować relacje rodzinne. Jeśli obydwoje rodziców jest obciążonych zaburzeniem, rzeczywistość może być bardziej wymagająca, ale nie niemożliwa – szczególnie gdy para świadomie pracuje nad strategiami wsparcia.
Dorosłość jest epoką, w której ADHD wyraźnie przejawia się w sferze zawodowej. Osoby z tym zaburzeniem mogą doświadczać cykli hiperfokusu – intensywnego zaangażowania w interesujące projekty – oraz okresów zniechęcenia, gdy zadania stają się rutynowe. W tradycyjnych, sztywnych strukturach korporacyjnych ten wzorzec funkcjonowania bywa odbierany jako brak zaangażowania lub niedostateczna dyscyplina.
Jednak gdy osoba z ADHD znajduje pracę, która pasuje do jej neurotypu, wyniki mogą być spektakularne. Zawody wymagające kreatywności, szybkiego reagowania na zmieniające się okoliczności, elastyczności i aktywności – takie jak praca dla mediów, edukacja, zawody artystyczne czy przedsiębiorczość – są często miejscami, gdzie osoby z ADHD rozkwitają. Zawody manualne i techniczne – takie jak stolarstwo, gotowanie, mechanika – mogą być równie zadowalające, ponieważ oferują natychmiastową wizualną i dotykową informację zwrotną o efektach pracy. Świadomość tej rzeczywistości podczas wyboru zawodu może zmienić całą trajektorię dorosłego życia.
Dorośli z ADHD, którzy nauczyli się rozpoznawać własne potrzeby i pracować z nimi, mogą zbudować życie, które jest stabilne i pełne spełnienia. Niektórzy czerpią korzyści z psychoterapii poznawczo-behawioralnej, która wspomaga rozwój strategii organizacyjnych i emocjonalnych, a której warianty, takie jak terapia online, oferują elastyczność dla osób z trudnościami regulacyjnymi. Systematyczne praktyki takie jak time-blocking – podział dnia na bloki czasowe poświęcone konkretnym zadaniom – mogą pomóc w przezwyciężeniu rozproszenia uwagi.
Częste przerwy sensoryczne, wizualne planery, aplikacje do zarządzania zadaniami – narzędzia te nie oznaczają słabości, lecz stanowią inteligentne dopasowanie rzeczywistości do mózgu, który funkcjonuje inaczej. Dla osób, u których objawy są bardziej nasilone, farmakoterapia może być istotnym wsparciem w zarządzaniu zaburzeniem.
Grupy wsparcia – zarówno w formie tradycyjnych spotkań, jak i online – pozwalają dorosłym z ADHD na podzielenie się doświadczeniami, uzyskanie praktycznych porad i poczucia przynależności. To ostatnie jest szczególnie ważne, ponieważ wiele dorosłych z ADHD doświadcza izolacji i poczucia, że „coś jest nie tak” z nimi, zanim otrzymają wiadomość, że to, co czują, jest wspólnym doświadczeniem osób z tym zaburzeniem.
Szukasz wsparcia w ADHD? Poznaj naszych specjalistów! To doświadczeni psycholodzy diagności i psychoterapeuci, którzy wiedzą, jak pomóc Ci lepiej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. Rozumieją, z czym się zmagasz. Pomogą Ci znaleźć skuteczne rozwiązania oraz lepiej zarządzać codziennością i trudniejszymi chwilami.
Masz pytania o ADHD? Nie wiesz, jak sobie poradzić z codziennymi wyzwaniami? A może szukasz szybkiej, konkretnej odpowiedzi? Nasz chat jest dla Ciebie! Działa całą dobę, jest w pełni anonimowy i od razu odpowiada na Twoje pytania. Używamy prostego języka i dajemy praktyczne wskazówki, które naprawdę pomagają. Po prostu napisz swoje pytanie – nasz system został stworzony przez ekspertów i zawsze służy pomocą.
Najtrudniejsze to zacząć szukać. Gratulujemy! Sprawdź naszego Bloga, a także Forum Psychologiczne! Znajdziesz tam merytoryczne artykuły, odpowiedzi Specjalistów_ek, praktyczne przykłady i wskazówki oraz wiele inspiracji.







Masz wątpliwości, czy potrzebujesz wsparcia? Specjaliści oferują darmowe konsultacje, które pozwolą na otrzymanie wsparcia pomimo barier finansowych. Zero zobowiązań - po prostu szczera rozmowa o Twoich wyzwaniach.
Kiedy warto się zgłosić?
Chaos w codziennym życiu - Gdy ciągle gubisz rzeczy, spóźniasz się, masz problem z organizacją zadań,
Problemy z koncentracją - Trudno Ci się skupić, często zapominasz o ważnych sprawach,
Przytłoczenie emocjami - Czujesz się przytłoczony, masz huśtawki nastrojów, reagujesz impulsywnie,
Trudności w pracy lub szkole - Nie możesz się zorganizować, terminy Cię przytłaczają.
Problemy w relacjach - nieporozumienia, trudność ze spełnieniem wzajemnych potrzeb.
Chcesz porozmawiać? Umów się już teraz - zrób pierwszy krok! 👋
Zrozumienie to pierwszy krok do poprawy. Przeczytaj inne, powiązane, merytoryczne artykuły które przygotowaliśmy dla Was wspólnie z naszymi Specjalistami_tkami.
Barkley, R. A. ADHD. Podjąć wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków, 2020
Gershon, J. A meta-analytic review of gender differences in ADHD. Journal of Attention Disorders. 2002 (dostęp online)
Erikson, E. H..The Life Cycle Completed. W. W. Norton & Company. New York 1998
Zobacz, którzy specjaliści udostępniają bezpłatne konsultacje psychologiczne i łatwo umów pierwszą wizytę.
