Strzałka w lewoWróć do strony głównej bloga

Autyzm w pracy - jak tworzyć wspierające i przyjazne środowisko?

TwójPsycholog
Autor
TwójPsycholog
Zegar
Czas czytania
5 min
Kalendarz
Opublikowano
10.04.2025
raport autyzm w pracy

Raport Aplikuj.pl ,,Autyzm w pracy - szanse dla pracowników i pracodawców", którego mamy przyjemność być partnerami, dotyczy bardzo konkretnej grupy - osób w spektrum autyzmu, które mają zasoby i chęć pracy, lecz czasami, z różnych powodów, codzienność w roli pracownika może być dla nich silnie przytłaczająca, a rekruterzy nie dysponują odpowiednią wiedzą czy narzędziami, by wspierać osoby żyjące w spektrum.

Raport porusza bardzo ważne kwestie - co możemy zrobić, by środowisko zawodowe stało się bardziej przyjazne, otwarte, wspierające i dostępne? Jak lepiej zrozumieć indywidualne potrzeby pracowników – nie tylko w spektrum autyzmu?

Oprócz powyższego można znaleźć w nim między innymi fakty i mity o funkcjonowaniu osób w spektrum autyzmu w pracy, wyniki ankiety dotyczącej postrzegania pracowników neuroatypowych, rekomendacje i konkretne wskazówki dla firm w zakresie rekrutacji, adaptacji stanowisk i komunikacji, studia przypadków firm, które wdrożyły inkluzyjne rozwiązania oraz komentarze ekspertów – psychologów, liderów HR i przedsiębiorców, a także samorzeczników.



👉 Tutaj możesz pobrać cały raport za darmo: https://bit.ly/twoj-psycholog


Nas szczególnie zainteresował wątek dotyczący tego, co możemy zrobić, by tworzyć bardziej wspierające środkowisko pracy. Dlatego poniżej znajdziecie kilka wskazówek z trzech perspektyw - pracodawcy_czyni, współpracownika_czki i pracownika_czki w spektrum autyzmu.

Autyzm w pracy - wyzwania

Wielu z nas pracowało lub pracuje z osobą w spektrum autyzmu – często nawet o tym nie wiedząc. Te osoby to często świetni specjaliści z bardzo cennymi, na rynku pracy, predyspozycjami. Jednak mogą potrzebować pewnych przystosowań, by ich efektywność i dobrostan były optymalne, a w wielu firmach wciąż nie mówi się o neuroróżnorodności i indywidualnych potrzebach pracowników. Osoby w spektrum autyzmu mogą natomiast napotykać specyficzne wyzwania zarówno podczas procesu rekrutacji, jak i w codziennej pracy.

Proces rekrutacji

W trakcie rekrutacji trudności mogą wynikać z konieczności uczestniczenia w rozmowach kwalifikacyjnych, które często wymagają umiejętności szybkiego nawiązywania kontaktu, elastyczności w odpowiedziach na nieoczekiwane pytania oraz zdolności do autoprezentacji. Osoby w spektrum autyzmu mogą mieć trudności z interpretacją pytań otwartych, rozumieniem metafor czy sarkazmu, co może prowadzić do nieporozumień z rekruterami. Dodatkowo, stres związany z nieprzewidywalnością procesu rekrutacyjnego oraz koniecznością funkcjonowania w nowych, nieznanych warunkach, może negatywnie wpływać na ich zdolność do zaprezentowania pełni swoich kompetencji.​

Rola pracownika

W codziennej pracy osoby w spektrum autyzmu mogą doświadczać trudności związanych z interakcjami społecznymi, zwłaszcza w środowiskach wymagających częstych kontaktów interpersonalnych. Problemy mogą pojawiać się w sytuacjach wymagających pracy zespołowej, uczestnictwa w spotkaniach czy nieformalnych rozmowach z współpracownikami. Dodatkowo, nadwrażliwość sensoryczna może powodować dyskomfort a niekiedy znacznie spotęgowane zmęczenie w środowisku pracy, na przykład w otwartych przestrzeniach biurowych z intensywnym oświetleniem czy hałasem. Zmiany w rutynie, nagłe modyfikacje harmonogramu czy procedur mogą być trudne do nawigowania, ponieważ wiele osób w spektrum preferuje przewidywalność i stałość. Chcemy zaznaczyć ten sposób działa ich układ nerwowy

Jest jednak szereg działań, które możemy podjąć, by zarówno proces rekrutacji, jak i środowisko pracy były przyjemniejsze, bardziej otwarte i przystępne.



Co mogę zrobić jako pracodawca?

Jeśli jesteś pracodawcą, istnieje szereg działań, które możesz podjąć, aby wspierać pracowników w spektrum autyzmu. Pierwszym krokiem jest zdobycie wiedzy na temat spektrum autyzmu, aby lepiej zrozumieć potrzeby i mocne strony osób, które u Ciebie pracują. Ważne będzie przede wszystkim organizowanie i uczestniczenie w szkoleniach oraz warsztatach dotyczących podstawowej wiedzy o spektrum autyzmu, neuroróżnorodności i efektywnej komunikacji.

Obsługa osób w spektrum autyzmu powinna odbywać się w pierwszej kolejności lub po wcześniejszym umówieniu na konkretną godzinę. Każdy podmiot powinien posiadać procedury i regulaminy dotyczące świadczonych usług oraz rozpatrywania wniosków o zapewnienie dostępności.

Przestrzeń pracownicza

Warto dostosować środowisko pracy, zapewniając spokojne, uporządkowane miejsce pracy i minimalizując bodźce sensoryczne, takie jak hałas, ostre światło czy intensywne zapachy. Jeśli masz taką możliwość, warto zaaranżować wnętrze w taki sposób, by ściany pomalowane były na biało, a przestrzenie między pracownikami wydzielone. Zadbanie o odpowiednie wygłuszenie pomieszczeń to także ograniczenie hałasu pochodzącego z działania klimatyzacji czy wentylatorów. Dobrym rozwiązaniem będzie udostępnienie cichych przestrzeni. Pomogą one nie tylko osobom neuroatypowym, ale każdemu, kto - bez względu na przyczynę - potrzebuje chwili dla siebie.

Komunikacja - jak robić to dobrze?

Z pomocą może przyjść NVC, czyli komunikacja bez przemocy. Jak i również przekazywanie informacji w sposób klarowny i jednoznaczny, unikanie niedopowiedzeń oraz regularne omawianie oczekiwań i udzielanie konstruktywnego feedbacku są niezwykle istotne.

Jako pracodawca spróbuj formułować jasne instrukcje dla nowych obowiązków i oczekiwania. W jaki sposób? Poprzez szczegółowe opisy zadań, stosowanie list kontrolnych, wizualnych harmonogramów oraz wcześniejsze udostępnianie dokumentów. Ważnym jest jasne określenie oczekiwanych efektów końcowych przydzielonego zadania. Osoby w spektrum autyzmu mogą poczuć się lepiej, a przez to pracować znacznie efektywniej, gdy mogą z wyprzedzeniem dowiedzieć się, jaki jest cel (sens) ich zadania oraz zachować przewidywalność powierzanych obowiązków.

Jeśli to możliwe, zatrudnij psychologów - mentorów, udzielaj konstruktywnego feedbacku i pomocy w rozwiązywaniu problemów. Psycholog pracy i organizacji może pomóc Ci w tworzeniu merytorycznych warsztatów dla (współ)pracowników a także programów stażowych i praktyk zawodowych dla osób w spektrum autyzmu. Mogą też zadbać o współpracę z organizacjami\fundacjami wspierającymi takie osoby na rynku pracy, zaś Ty, dzięki temu, możesz włączyć się w zwiększenie inkluzywności zatrudnienia. Warto również oferować elastyczne formy zatrudnienia, takie jak praca zdalna, hybrydowa czy skrócony czas pracy. Przełożą się one na produktywność i wysoką jakość wykonywanych zadań. Elastyczne formy pracy pozwalają na dostosowywanie się, przez osoby w spektrum autyzmu, do już i tak wymagającego otoczenia, poprzez zmniejszenie ilości bodźców zewnętrznych czy stworzenie własnej rutyny wykonywania zadań.

Pracodawcy mogą angażować się w konsultacje społeczne, badania rynkowe i procesy tworzenia polityk publicznych wspierających neuroróżnorodność. Promowanie nowych praktyk poprzez dzielenie się wiedzą i doświadczeniami z innymi pracodawcami, instytucjami i mediami, jest zdecydowanie pochwalane na rynku pracy, szczególnie w rosnącej kulturze włączającej. Poza tym, nowa wiedza pozwoli na lepszą współpracę wewnątrz zespołu, a przez to silniejsze efekty działania firmy!

Co mogę zrobić jako współpracownik?

Współpracownicy także mogą zaangażować się w tworzenie przyjaznego środowiska dla osób w spektrum autyzmu.

Staraj się zrozumieć perspektywę kolegi w spektrum autyzmu, okazując cierpliwość i wsparcie. Co kryje się za tymi słowami? Używaj precyzyjnego języka, unikaj sarkazmu i metafor, które mogą być mylące. Zwracaj uwagę na potrzeby związane z przestrzenią osobistą i unikaj nadmiernej stymulacji sensorycznej w otoczeniu pracy. ​Jeśli współpracownik potrzebuje ciszy i skupienia się na zadaniu - daj mu tę możliwość.

Włączajcie się w szkolenia i warsztaty dla pracowników oraz kadry zarządzającej, które obejmują:

  • podstawową edukację na temat spektrum autyzmu i neuroróżnorodności,

  • wiedzę dot. komunikacji i interakcji z osobami w spektrum autyzmu,

  • naukę tworzenia przyjaznego i inkluzywnego środowiska pracy.

Praktyczna pomoc i akceptacja

Starajcie się życzliwie akceptować dostosowania środowiska pracy do potrzeb osób w spektrum autyzmu, uwzględniając ograniczenie hałasu poprzez stosowanie słuchawek wyciszających, redukcję intensywnego oświetlenia na rzecz światła dziennego, eliminację nadmiernych bodźców sensorycznych, takich jak intensywne zapachy czy krzykliwe wnętrza, a także zapewnienie cichych przestrzeni do pracy i wizualnych wskazówek oraz elastycznych aranżacji przestrzeni biurowej. Dokumenty niezbędne do wykonania pracy czy etapy długoterminowego projektu powinny być dostępne z wyprzedzeniem, aby umożliwić wcześniejsze zapoznanie się z nimi.

Jeśli czujecie się na siłach, podejmujcie się wsparcia współpracowników, stażystów lub praktykantów w spektrum autyzmu, szczególnie poprzez regularne spotkania, które pozwalają na bieżące przekazywanie feedbacku dotyczącego wykonywanych zadań oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów.

Spróbujcie empatycznie podejść do potrzeby ścisłego upewnienia się, co do powierzonego obowiązku - jego celu, sensu, sposobu wykonania i zamierzonego efektu końcowego. Pokierowanie kolegi zajmie tylko chwilę, a dla osób w spektrum autyzmu może być nieocenione.

Co mogę zrobić jako pracownik w spektrum autyzmu?

Jeśli jesteś osobą w spektrum autyzmu, dajemy znać, co możesz zrobić, aby ułatwić sobie funkcjonowanie w miejscu pracy:

  • Informuj pracodawcę i współpracowników o swoich potrzebach i preferencjach, co pozwoli na lepsze dostosowanie środowiska pracy - jeśli sam zastanawiasz się, co ułatwiłoby Ci funkcjonowanie, zachęcamy do konsultacji psychologicznej!

  • Korzystaj z dostępnych zasobów, takich jak grupy wsparcia czy organizacje pozarządowe, które oferują pomoc osobom w spektrum autyzmu.

  • ​Rozwijaj swoje kompetencje zawodowe, aktywnie uczestnicząc w szkoleniach, kursach i warsztatach. Co ważne, dzielenie się opinią na temat ich treści i realizacji poprzez ankiety pomaga dostosować programy do Twoich potrzeb.

  • Zgłaszaj potrzebę mentoringu i wsparcia, prosząc pracodawcę o przydzielenie osoby wspierającej lub pomoc psychologa, który pomoże Ci w radzeniu sobie ze stresem, rozwiązywaniu problemów i rozwijaniu umiejętności zawodowych.

  • Wytłumacz, że potrzebujesz jasnych instrukcji i oczekiwań, precyzyjnych opisów obowiązków czy innych usprawnień. Nie bój się pytać o wyjaśnienia, jeśli napotkasz niejasne lub metaforyczne instrukcje.

  • Zgłaszaj sugestie dotyczące zmian w miejscu pracy, które mogą ułatwić Ci funkcjonowanie, takie jak ograniczenie hałasu, jasnego światła czy innych bodźców sensorycznych. Poproś o dostęp do cichych przestrzeni lub wyciszonych pokoi. A może ustalicie godzinę, w której w danym pomieszczeniu przebywa się jedynie w ciszy?

  • Weź pod uwagę elastyczne formy zatrudnienia dopasowane do Twoich potrzeb, takie jak praca zdalna, hybrydowa, skrócony czas pracy lub angaż na część etatu.

  • Bierz udział w konsultacjach społecznych, badaniach ankietowych i statystycznych oraz angażuj się w kształtowanie ustawodawstwa i polityk publicznych, aby przyczyniać się do lepszego rozumienia i wspierania potrzeb osób w spektrum autyzmu. To Ty wiesz najlepiej, jak się czujesz i czego Ci potrzeba!

Wiele osób w spektrum doświadcza trudności po rozpoczęciu pracy w środowiskach typowych dla osób neurotypowych, takich jak open space z hałasem telefonów, klikających myszek, klawiatur, szumem klimatyzacji, rozmowami i białym światłem, a także z koniecznością wczesnego wstawania przy nocnym chronotypie. Kontakt z psychologiem lub psychoterapeutą specjalizującym się w spektrum autyzmu może pomóc w radzeniu sobie z wyzwaniami w miejscu pracy.

Podsumowanie

Tworzenie inkluzywnego środowiska pracy, które uwzględnia potrzeby osób w spektrum autyzmu, przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Poprzez edukację, dostosowanie warunków pracy oraz otwartą komunikację, możemy wspólnie budować miejsca pracy, w których każdy ma szansę na pełne wykorzystanie swojego potencjału. Szkolenia dla zespołów na temat neuroróżnorodności mogą zwiększyć świadomość i zrozumienie, co przyczyni się do stworzenia bardziej inkluzywnego środowiska pracy.

👨‍💻 Wielu z nas pracowało lub pracuje z osobą w spektrum autyzmu – często nawet o tym nie wiedząc.


Te osoby to często świetni specjaliści z bardzo cennymi, na rynku pracy, predyspozycjami. Jednak czasami mogą potrzebować pewnych przystosowań, by ich efektywność i dobrostan były optymalne, a w wielu firmach wciąż nie mówi się o neuroróżnorodności i indywidualnych potrzebach pracowników. Osobom w spektrum autyzmu może być znacznie trudniej funkcjonować w aktualnej codzienności i szybkim otaczającym nas świecie. Miejsce pracy, które często zajmuje tak dużą część dnia, może być tą przestrzenią, gdzie ich potrzeby są zauważone i szanowane.

Jeśli zainteresował Cię ten tekst, zachęcamy też do zapoznania się ze stroną: Spektrum autyzmu - czym jest? Objawy i sposoby wsparcia.


Poszukujesz wsparcia? Sprawdź naszych Specjalistów!

Psycholog WarszawaPsycholog GdańskPsycholog KrakówPsycholog Wrocław Psycholog Poznań

Komentarze (0)

Podoba Ci się ten artykuł?
Udostępnij
TwójPsycholog
TwójPsycholog
Zespół TwójPsycholog ułatwia znalezienie wsparcia psychologicznego. Jesteśmy dla Was, tworząc zarówno komfortowy system CRM dla Specjalistów_ek , jak i bezpieczną przestrzeń dla Klientów_ek, poszukujących pomocy psychologicznej.
Autyzm w pracy - jak tworzyć wspierające i przyjazne środowisko? - Blog Twojpsycholog.pl