Dysleksja - przyczyny, objawy, diagnostyka i wsparcie

Dysleksja to zaburzenie wpływające na czytanie i pisanie, ale nie na inteligencję. Jeśli Ty lub ktoś bliski ma trudności w nauce, warto poznać objawy dysleksji, jej przyczyny i metody wsparcia. Odpowiednia pomoc może znacząco poprawić jakość życia i nauki.

dysleksja
Explanation default

Czym jest dysleksja?

Istnieje kilka definicji dysleksji. W Polsce często dysleksja opisywana jest jako specyficzne trudności szkolne/ w uczeniu się lub specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Idąc dalej można rozumieć ją również jako specyficzne zaburzenie neurologiczne wpływające na zdolność mózgu do przetwarzania informacji związanych, m.in. z czytaniem i pisaniem. Osoby z dysleksją często mogą mieć trudności z rozpoznawaniem słów, dekodowaniem, płynnym czytaniem i rozumieniem tekstu. Warto podkreślić, że dysleksja często nie ma związku z ogólną inteligencją czy motywacją do nauki, ale może wpływać zwłaszcza na tę drugą. Osoby z dysleksją często wykazują bardzo dobrą kreatywność i umiejętności w innych dziedzinach, takich jak sztuka, nauki ścisłe czy przedsiębiorczość.

Dysleksja dotyka od 5% do 15% populacji ogólnej, występując częściej u chłopców niż u dziewcząt. Ma podłoże genetyczne - jeśli jedno z rodziców ma dysleksję, istnieje 40-60% szans, że ich dziecko również będzie miało to zaburzenie. Osoby z dysleksją mogą mieć problemy z identyfikacją dźwięków mowy, kojarzeniem dźwięków z literami i słowami, ortografią, zapamiętywaniem sekwencji oraz organizacją i planowaniem. Te statystyki i charakterystyka podkreślają znaczenie wczesnej diagnozy i interwencji, zwłaszcza w rodzinach, gdzie dysleksja występowała wcześniej - by dziecko otrzymało odpowiednie wsparcie już na samym początku nauki w szkole.

Jakie są objawy dysleksji?

Dysleksja objawia się różnorodnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, które mogą znacząco wpływać na proces nauki. Charakterystyczne objawy to:

SYMPTOM_1

Problemy z dekodowaniem słów

Osoby z dysleksją mają trudności z rozpoznawaniem i łączeniem dźwięków w słowa, co utrudnia im płynne czytanie i rozumienie tekstu.
SYMPTOM_2

Wolne i niepłynne czytanie

Czytanie jest dla osób z dysleksją procesem wymagającym dużego wysiłku, co prowadzi do wolniejszego tempa i braku płynności, szczególnie podczas czytania na głos.
SYMPTOM_3

Mylenie liter o podobnym kształcie

Dyslektycy często mają problem z rozróżnianiem liter takich jak 'b' i 'd' czy 'p' i 'q', co może prowadzić do błędów w czytaniu i pisaniu.
SYMPTOM_4

Trudności w zapamiętywaniu sekwencji

Osoby z dysleksją mogą mieć problemy z zapamiętywaniem i odtwarzaniem sekwencji, takich jak dni tygodnia czy tabliczka mnożenia, co wpływa na ich organizację i naukę.

Ukryte objawy dysleksji

Dysleksja często kojarzy się głównie z trudnościami w czytaniu i pisaniu, jednak istnieją mniej znane objawy, które mogą wskazywać na to zaburzenie. Jednym z takich symptomów są problemy z rymowaniem słów. Dzieci z dysleksją mogą mieć trudności z rozpoznawaniem, że dwa słowa brzmią podobnie lub z przypominaniem sobie słowa, które rymuje się z innym. Jest to związane z problemami w przetwarzaniu fonologicznym, czyli zdolności do słyszenia, przechowywania i odtwarzania różnych dźwięków mowy. Innym ukrytym objawem dysleksji są trudności z zapamiętywaniem sekwencji czynności lub informacji. Może to przejawiać się problemami z wykonywaniem zadań wymagających kilku kroków, takich jak wiązanie butów czy wykonywanie obowiązków domowych. Dzieci z dysleksją mogą pomijać etapy, wykonywać je w niewłaściwej kolejności lub całkowicie zapominać o niektórych krokach. Te trudności wynikają z problemów z pamięcią roboczą, która jest kluczowa dla przetwarzania i przechowywania informacji podczas wykonywania zadań.

Czy wiesz, że nawet jedno na pięć dzieci może mieć dysleksję?

Oto 3 korzyści z wczesnej interwencji w przypadku dysleksji:

    1
  1. Poprawa umiejętności czytania. Wczesna interwencja pomaga dzieciom rozwijać i budować kluczowe umiejętności, takie jak rozpoznawanie dźwięków w słowach, płynne czytanie i rozumienie tekstu.

  2. 2
  3. Spersonalizowane podejście do nauki. Wczesna diagnoza umożliwia stworzenie dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb dziecka, która uwzględnia jego mocne i słabsze strony.

  4. 3
  5. Wzrost pewności siebie. Zrozumienie swojego stylu uczenia się i otrzymanie odpowiedniego wsparcia pomaga dzieciom, które spełniają kryteria diagnostyczne dysleksji poczuć się pewniej w środowisku szkolnym oraz wdrożyć pomoc dedykowaną dla ich potrzeb.

spektrum autyzmu

Praktyczny przewodnik powstał z myślą o każdym, kto zmaga się z trudnościami psychicznymi i nie wie, gdzie szukać wsparcia. Bez względu na to, czy doświadczasz lęku, depresji, wypalenia czy po prostu potrzebujesz z kimś porozmawiać – zasługujesz na pomoc.

Test Image

Specjaliści wspierający osoby z dysleksją

Prezentujemy starannie dobraną grupę doświadczonych psychologów i psychoterapeutów, którzy specjalizują się w pracy z osobami z dysleksją. Nasi eksperci stosują sprawdzone i skuteczne metody terapeutyczne oraz edukacyjne, pomagające w przezwyciężaniu trudności związanych z tym zaburzeniem uczenia się.

Joanna Zawadzka-Iwanek

Joanna Zawadzka-Iwanek

Psycholożka, Psychoterapeutka certyfikowana
Agata Miodek

Agata Miodek

Psychoterapeuta
Ewa Dumiszewska

Ewa Dumiszewska

Psychoterapeutka certyfikowana
Paweł Grudnik

Paweł Grudnik

Psycholog
Alicja Zalewska LOGOTERAPIA

Alicja Zalewska LOGOTERAPIA

Psycholożka
Agnieszka Walancik

Agnieszka Walancik

Psycholożka, Psychoterapeutka

Nie wiesz, jak wybrać psychologa?

Skorzystaj z naszego Formularza, który zaproponuje Ci specjalistów na miarę Twoich potrzeb i możliwości.

Najczęstsze pytania dotyczące dysleksji

Przygotowaliśmy kompleksowe odpowiedzi na często pojawiające się pytania związane z dysleksją. Naszym celem jest pomóc w lepszym zrozumieniu tego zaburzenia uczenia się oraz przedstawić dostępne metody wsparcia i terapii. Odpowiedzi zostały opracowane we współpracy z doświadczoną psycholożką.

Dysleksja jest jednym z najczęściej diagnozowanych zaburzeń uczenia się. Szacuje się, że dotyka od 5% do 20% populacji ogólnej. Badania wskazują, że występuje częściej u chłopców niż u dziewcząt, w proporcji około 2:1 lub 3:1.

Dysleksja ma podłoże genetyczne. Jeśli jedno z rodziców ma dysleksję, istnieje 40-60% szans, że ich dziecko również będzie miało to zaburzenie. Te statystyki podkreślają znaczenie wczesnej diagnozy i interwencji, zwłaszcza w rodzinach, gdzie dysleksja była diagnozowana wcześniej.

Główne objawy dysleksji obejmują problemy z dekodowaniem słów, czyli nazywaniem, wolne lub obniżone tempo czytania, często niepłynne, trudności z rozpoznawaniem i zapamiętywaniem liter oraz problemy z ortografią. Osoby z dysleksją często mają trudności ze słyszeniem fonologicznym, m.in.  identyfikacją dźwięków mowy i kojarzeniem ich z literami i słowami.

Dodatkowo, mogą mieć problemy z zapamiętywaniem sekwencji (np. dni tygodnia, tabliczka mnożenia) oraz z organizacją i planowaniem. Warto podkreślić, że objawy dysleksji mogą się różnić w zależności od osoby i stopnia ich nasilenia, a także zmieniać się wraz z wiekiem oraz zastosowanym wsparciem. Często niektóre z kryteriów diagnostycznych dysleksji pojawiają się w diagnozie innych zaburzeń, stąd ważne jest skonsultowanie powyższych ze specjalistą, np. Psychologiem, pedagogiem, terapeutą lub lekarzem specjalistą.

Dysleksji nie można całkowicie wyleczyć, ponieważ jest to zaburzenie neurologiczne o podłożu genetycznym. Jednak odpowiednie metody terapeutyczne, wsparcie edukacyjne mogą znacząco poprawić umiejętności czytania i pisania oraz ogólne funkcjonowanie osób z tym zaburzeniem.

Kluczowe elementy wsparcia to wczesne rozpoznanie problemu, rozpoczęcie interwencji, specjalistyczne terapie, m.in. Pedagogiczna oraz dostosowanie metod nauczania. Skuteczna terapia wymaga regularności i cierpliwości, a jej efekty są widoczne przy systematycznej pracy i zaangażowaniu terapeuty, dziecka i rodzica. Ważne jest, aby pamiętać, że dysleksja często nie ma związku z inteligencją, a osoby spełniające kryteria dysleksji mogą wykazywać się bardzo dobrą kreatywnością i umiejętnościami w innych dziedzinach

Tak, osoby, które spełniają kryteria dysleksji często są równie inteligentne, jak ich rówieśnicy bez powyższej diagnozy. Diagnoza dysleksji oparta jest nierzadko o badanie inteligencji, które ma na celu potwierdzenie rozwoju intelektualnego według określonych kryteriów/ normy.

Badania wskazują nawet, że odsetek osób z dysleksją wśród osób z wyższą inteligencją jest dwa razy większy niż w ogólnej populacji. Dodatkowo może się to wiązać z wyjątkową kreatywnością, innowacyjnym podejściem do rozwiązywania problemów oraz zdolnościami w dziedzinach takich jak sztuka, nauki ścisłe czy przedsiębiorczość.

Tak, osoba z dysleksją może nauczyć się czytać. Chociaż często proces nauki może być dłuższy i wymagać dodatkowych specjalistycznych metod. Większość uczniów z dysleksją można nauczyć czytać, sukcesywnie z coraz lepszą płynnością i bardziej poprawnie.

Kluczowe jest zastosowanie odpowiednich technik, dopasowanych indywidualnie do potrzeb dziecka. Mogą obejmować podejście multisensoryczne angażujące wzrok, słuch i dotyk, systematyczną naukę liter, sylab i całych słów, wykorzystanie gier i zabaw w procesie nauki, praca nad koncentracją oraz stosowanie specjalistycznych metodologii czytania. Warto pamiętać, że mózg osoby z dysleksją przetwarza informacje inaczej, ale jest w stanie nauczyć się czytać przy odpowiednim wsparciu i metodach nauczania.

Chcesz dowiedzieć się więcej o dysleksji?

Jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące dysleksji, nasz specjalistyczny asystent jest do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę. Możesz swobodnie i anonimowo porozmawiać z naszym systemem, który został zaprogramowany przez ekspertów, aby dostarczać wiarygodnych informacji i wskazówek na temat dysleksji. Niezależnie od tego, czy szukasz informacji dla siebie, swojego dziecka czy ucznia, nasz asystent jest gotowy, by pomóc Ci lepiej zrozumieć dysleksję i znaleźć odpowiednie metody wsparcia.

Dodatkowe materiały

Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź naszego Bloga, a także Forum Psychologiczne! Znajdziesz tam merytoryczne artykuły, odpowiedzi Specjalistów_ek, praktyczne przykłady i wskazówki oraz wiele inspiracji.

Bezpłatne konsultacje dla osób z dysleksją

Wychodząc naprzeciw potrzebom osób zmagających się z dysleksją, specjaliści oferują darmowe konsultacje. Rozumiemy, że kwestie finansowe mogą stanowić istotną barierę w podjęciu decyzji o rozpoczęciu terapii, dlatego chcemy ułatwić ten pierwszy, często najtrudniejszy krok. Obawy przed pierwszym spotkaniem są naturalne, to w końcu nowa sytuacja lub nowy specjalista.

Kiedy warto?

  • Gdy zauważasz u siebie lub bliskiej osoby trudności w czytaniu i pisaniu, które nie są związane z ogólnym poziomem inteligencji.

  • Kiedy Twoje dziecko ma problemy z nauką, szczególnie w zakresie czytania, pisania i ortografii.

  • Jeśli doświadczasz trudności z organizacją czasu i zadań, co wpływa na Twoją naukę lub pracę.

  • Gdy masz problemy z zapamiętywaniem sekwencji lub mylisz litery o podobnym kształcie.

Potrzebujesz bezpłatnej pomocy?

Sprawdź dostępnych specjalistów i umów się na bezpłatną pierwszą konsultację już dziś – zrób ten ważny krok w kierunku lepszego radzenia sobie z dysleksją.

Zobacz również

Bibliografia

  • Frontiers in Education (2024). Forty years of reading intervention research for elementary students with or at risk for dyslexia: a systematic review and meta-analysis: https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2024.1495043/full

  • Psychological Science (2023). Dyslexia and reading: New insights from neuroimaging studies on the development of the reading brain circuit: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38217783/

  • JAMA Pediatrics (2023). Dyslexia in Children: A Review - Kompleksowy przegląd dotyczący epidemiologii, patofizjologii, diagnostyki i leczenia dysleksji u dzieci, wskazujący na wysoką współwystępowanie z innymi zaburzeniami neurorozwojowymi

  • Carroll et al. (2024). Towards a dynamic, comprehensive conceptualization of dyslexia: A Delphi consensus study: https://sasc.org.uk/media/3imfgx54/sasc-briefing-paper-delphi-dyslexia-study-may-2024-final.pdf

Agnieszka Zając
BadgeCheckIconZweryfikowano treść

Agnieszka Zając

Powyższe informacje nie zastępują kontaktu ze specjalistą

Zobacz, którzy specjaliści udostępniają bezpłatne konsultacje psychologiczne i łatwo umów pierwszą wizytę.