Left Arrowwróć do obszarów pomocy

Dysleksja - przyczyny, objawy, diagnostyka i wsparcie

Dysleksja to zaburzenie wpływające na czytanie i pisanie, ale nie na inteligencję. Jeśli Ty lub ktoś bliski ma trudności w nauce, warto poznać objawy dysleksji, jej przyczyny i metody wsparcia. Odpowiednia pomoc może znacząco poprawić jakość życia i nauki.

Depression Hero
Explanation default

Czym jest dysleksja?

Dysleksja to specyficzne zaburzenie neurologiczne wpływające na zdolność mózgu do przetwarzania informacji związanych z czytaniem i pisaniem. Osoby z dysleksją często mają trudności z rozpoznawaniem słów, dekodowaniem, płynnym czytaniem i rozumieniem tekstu. Warto podkreślić, że dysleksja nie ma związku z ogólną inteligencją czy motywacją do nauki. Wręcz przeciwnie, osoby z dysleksją często wykazują ponadprzeciętną kreatywność i umiejętności w innych dziedzinach, takich jak sztuka, nauki ścisłe czy przedsiębiorczość.

Dysleksja dotyka od 5% do 15% populacji ogólnej, występując częściej u chłopców niż u dziewcząt. Ma podłoże genetyczne - jeśli jedno z rodziców ma dysleksję, istnieje 40-60% szans, że ich dziecko również będzie miało to zaburzenie. Osoby z dysleksją mogą mieć problemy z identyfikacją dźwięków mowy, kojarzeniem dźwięków z literami i słowami, ortografią, zapamiętywaniem sekwencji oraz organizacją i planowaniem. Te statystyki i charakterystyka podkreślają znaczenie wczesnej diagnozy i interwencji, zwłaszcza w rodzinach, gdzie dysleksja występowała wcześniej - by dziecko otrzymało odpowiednie wsparcie już na samym początku nauki w szkole.

Jakie są objawy dysleksji?

Dysleksja objawia się różnorodnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, które mogą znacząco wpływać na proces nauki. Charakterystyczne objawy to:

Smutek

Problemy z dekodowaniem słów

Osoby z dysleksją mają trudności z rozpoznawaniem i łączeniem dźwięków w słowa, co utrudnia im płynne czytanie i rozumienie tekstu.
Smutek

Wolne i niepłynne czytanie

Czytanie jest dla osób z dysleksją procesem wymagającym dużego wysiłku, co prowadzi do wolniejszego tempa i braku płynności, szczególnie podczas czytania na głos.
Smutek

Mylenie liter o podobnym kształcie

Dyslektycy często mają problem z rozróżnianiem liter takich jak 'b' i 'd' czy 'p' i 'q', co może prowadzić do błędów w czytaniu i pisaniu.
Smutek

Trudności w zapamiętywaniu sekwencji

Osoby z dysleksją mogą mieć problemy z zapamiętywaniem i odtwarzaniem sekwencji, takich jak dni tygodnia czy tabliczka mnożenia, co wpływa na ich organizację i naukę.

Ukryte objawy dysleksji

Dysleksja często kojarzy się głównie z trudnościami w czytaniu i pisaniu, jednak istnieją mniej znane objawy, które mogą wskazywać na to zaburzenie. Jednym z takich symptomów są problemy z rymowaniem słów. Dzieci z dysleksją mogą mieć trudności z rozpoznawaniem, że dwa słowa brzmią podobnie lub z przypominaniem sobie słowa, które rymuje się z innym. Jest to związane z problemami w przetwarzaniu fonologicznym, czyli zdolności do słyszenia, przechowywania i odtwarzania różnych dźwięków mowy. Innym ukrytym objawem dysleksji są trudności z zapamiętywaniem sekwencji czynności lub informacji. Może to przejawiać się problemami z wykonywaniem zadań wymagających kilku kroków, takich jak wiązanie butów czy wykonywanie obowiązków domowych. Dzieci z dysleksją mogą pomijać etapy, wykonywać je w niewłaściwej kolejności lub całkowicie zapominać o niektórych krokach. Te trudności wynikają z problemów z pamięcią roboczą, która jest kluczowa dla przetwarzania i przechowywania informacji podczas wykonywania zadań.

Czy wiesz, żenawet jedno na pięć dzieci ma dysleksję?

Oto 3 korzyści z wczesnej interwencji w przypadku dysleksji:

    1
  1. Poprawa umiejętności czytania: Wczesna interwencja pomaga dzieciom rozwinąć kluczowe umiejętności, takie jak rozpoznawanie dźwięków w słowach, płynne czytanie i rozumienie tekstu.

  2. 2
  3. Spersonalizowane podejście do nauki: Wczesna diagnoza umożliwia stworzenie indywidualnego planu nauczania, uwzględniającego mocne i słabe strony dziecka.

  4. 3
  5. Wzrost pewności siebie: Zrozumienie swojego stylu uczenia się i otrzymanie odpowiedniego wsparcia pomaga dzieciom z dysleksją poczuć się pewniej w środowisku szkolnym.

Depression Hero

Specjaliści wspierający osoby z dysleksją

Prezentujemy starannie dobraną grupę doświadczonych psychologów, którzy specjalizują się w pracy z osobami z dysleksją. Nasi eksperci stosują sprawdzone i skuteczne metody terapeutyczne oraz edukacyjne, pomagające w przezwyciężaniu trudności związanych z tym zaburzeniem uczenia się.

Kamila Szulc

Kamila Szulc

Psycholożka
Magdalena Żukowska

Magdalena Żukowska

Psycholożka
Hanna Bem

Hanna Bem

Psycholożka, Psychoterapeutka w trakcie szkolenia
Agnieszka Lewandowska-Lepak

Agnieszka Lewandowska-Lepak

Psychoterapeutka w trakcie szkolenia
Violetta Pachina

Violetta Pachina

Psycholożka, Psychoterapeutka w trakcie szkolenia
Katarzyna Tarasiewicz

Katarzyna Tarasiewicz

Psycholożka

Nie wiesz, jak wybrać psychologa?

Skorzystaj z naszego Formularza, który zaproponuje Ci specjalistów na miarę Twoich potrzeb i możliwości.

Najczęstsze pytania dotyczące dysleksji

Przygotowaliśmy kompleksowe odpowiedzi na często pojawiające się pytania związane z dysleksją. Naszym celem jest pomóc w lepszym zrozumieniu tego zaburzenia uczenia się oraz przedstawić dostępne metody wsparcia i terapii. Odpowiedzi zostały opracowane we współpracy z doświadczonymi ekspertami specjalizującymi się w dysleksji.

Dysleksja jest jednym z najczęstszych zaburzeń uczenia się. Szacuje się, że dotyka od 5% do 20% populacji ogólnej. Badania wskazują, że występuje częściej u chłopców niż u dziewcząt, w proporcji około 2:1 lub 3:1.

Dysleksja ma podłoże genetyczne. Jeśli jedno z rodziców ma dysleksję, istnieje 40-60% szans, że ich dziecko również będzie miało to zaburzenie. Te statystyki podkreślają znaczenie wczesnej diagnozy i interwencji, zwłaszcza w rodzinach, gdzie dysleksja występowała wcześniej.

Główne objawy dysleksji obejmują problemy z dekodowaniem słów, wolne i niepłynne czytanie, trudności z rozpoznawaniem i zapamiętywaniem liter oraz problemy z ortografią. Osoby z dysleksją często mają trudności z identyfikacją dźwięków mowy i kojarzeniem ich z literami i słowami.

Dodatkowo, dyslektycy mogą mieć problemy z zapamiętywaniem sekwencji (np. dni tygodnia, tabliczka mnożenia) oraz z organizacją i planowaniem. Warto podkreślić, że objawy dysleksji mogą się różnić w zależności od osoby i stopnia nasilenia zaburzenia, a także zmieniać się wraz z wiekiem.

Dysleksji nie można całkowicie wyleczyć, ponieważ jest to zaburzenie neurologiczne o podłożu genetycznym. Jednak odpowiednie metody terapeutyczne i wsparcie edukacyjne mogą znacząco poprawić umiejętności czytania i pisania oraz ogólne funkcjonowanie osób z tym zaburzeniem.

Kluczowe elementy wsparcia to wczesne rozpoznanie problemu, rozpoczęcie interwencji, specjalistyczne terapie oraz dostosowanie metod nauczania. Skuteczna terapia wymaga regularności i cierpliwości, a jej efekty są widoczne przy systematycznej pracy. Ważne jest, aby pamiętać, że dysleksja nie ma związku z inteligencją, a osoby z dysleksją często wykazują się ponadprzeciętną kreatywnością i umiejętnościami w innych dziedzinach.

Tak, dyslektyk jest inteligentny. Dysleksja nie ma związku z poziomem inteligencji. Osoby z dysleksją są równie inteligentne jak ich rówieśnicy bez tego zaburzenia.

Badania wskazują nawet, że odsetek osób z dysleksją wśród osób z wyższą inteligencją jest dwa razy większy niż w ogólnej populacji. Dyslektycy często wykazują się wyjątkową kreatywnością, innowacyjnym podejściem do rozwiązywania problemów oraz zdolnościami w dziedzinach takich jak sztuka, nauki ścisłe czy przedsiębiorczość.

Tak, osoba z dysleksją może nauczyć się czytać. Chociaż proces nauki może być dłuższy i wymagać specjalistycznych metod, każdego ucznia z dysleksją można nauczyć czytać płynnie i poprawnie.

Kluczowe jest zastosowanie odpowiednich technik, takich jak podejście multisensoryczne angażujące wzrok, słuch i dotyk, systematyczna nauka liter, sylab i całych słów, wykorzystanie gier i zabaw w procesie nauki, praca nad koncentracją oraz stosowanie specjalistycznych metodologii czytania. Warto pamiętać, że mózg osoby z dysleksją przetwarza informacje inaczej, ale jest w stanie nauczyć się czytać przy odpowiednim wsparciu i metodach nauczania.

Chcesz dowiedzieć się więcej o dysleksji?

Jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące dysleksji, nasz specjalistyczny asystent jest do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę. Możesz swobodnie i anonimowo porozmawiać z naszym systemem, który został zaprogramowany przez ekspertów, aby dostarczać wiarygodnych informacji i wskazówek na temat dysleksji. Niezależnie od tego, czy szukasz informacji dla siebie, swojego dziecka czy ucznia, nasz asystent jest gotowy, by pomóc Ci lepiej zrozumieć dysleksję i znaleźć odpowiednie metody wsparcia.

Dodatkowe materiały

Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź naszego Bloga, a także Forum Psychologiczne! Znajdziesz tam merytoryczne artykuły, odpowiedzi Specjalistów_ek, praktyczne przykłady i wskazówki oraz wiele inspiracji.

Bezpłatne konsultacje dla osób z dysleksją

Wychodząc naprzeciw potrzebom osób zmagających się z dysleksją, specjaliści oferują darmowe konsultacje. Rozumiemy, że kwestie finansowe mogą stanowić istotną barierę w podjęciu decyzji o rozpoczęciu terapii, dlatego chcemy ułatwić ten pierwszy, często najtrudniejszy krok. Obawy przed pierwszym spotkaniem są naturalne, to w końcu nowa sytuacja lub nowy specjalista.

Kiedy warto?

  • Gdy zauważasz u siebie lub bliskiej osoby trudności w czytaniu i pisaniu, które nie są związane z ogólnym poziomem inteligencji.

  • Kiedy Twoje dziecko ma problemy z nauką, szczególnie w zakresie czytania, pisania i ortografii.

  • Jeśli doświadczasz trudności z organizacją czasu i zadań, co wpływa na Twoją naukę lub pracę.

  • Gdy masz problemy z zapamiętywaniem sekwencji lub mylisz litery o podobnym kształcie.

Potrzebujesz bezpłatnej pomocy?

Sprawdź dostępnych specjalistów i umów się na bezpłatną pierwszą konsultację już dziś – zrób ten ważny krok w kierunku lepszego radzenia sobie z dysleksją.

Zobacz również

Bibliografia

  • Frontiers in Education (2024). Forty years of reading intervention research for elementary students with or at risk for dyslexia: a systematic review and meta-analysis: https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2024.1495043/full

  • Psychological Science (2023). Dyslexia and reading: New insights from neuroimaging studies on the development of the reading brain circuit: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38217783/

  • JAMA Pediatrics (2023). Dyslexia in Children: A Review - Kompleksowy przegląd dotyczący epidemiologii, patofizjologii, diagnostyki i leczenia dysleksji u dzieci, wskazujący na wysoką współwystępowanie z innymi zaburzeniami neurorozwojowymi: https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/article-abstract/2800843

  • Carroll et al. (2024). Towards a dynamic, comprehensive conceptualization of dyslexia: A Delphi consensus study: https://sasc.org.uk/media/3imfgx54/sasc-briefing-paper-delphi-dyslexia-study-may-2024-final.pdf

Logo twójpsycholog
BadgeCheckIconZweryfikowano treść

TwójPsycholog

Powyższe informacje nie zastępują kontaktu z lekarzem

Zobacz, którzy specjaliści udostępniają bezpłatne konsultacje psychologiczne i łatwo umów pierwszą wizytę.